این اصول را مرغداران بخوانند

کارشناس مسئول طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مرغداری‌ها حتماً باید به چاه دفن لاشه و کوره لاشه سوز مجهز باشند تا اگر بیماری در مرغداری رخ داد از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.

دکتر علیرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های شایع در مرغداری‌ها، افزود: این بیماری‌ها از نوع ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی هستند که برخی از آن‌ها بین انسان و طیور مشترک‌اند.

وی ادامه داد: نیوکاسل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و … از انواع بیماری‌های ویروسی و سالمونلا از نوع میکروبی، مهم‌ترین بیماری‌های طیور هستند که از بین آن‌ها سالمونلا و آنفلوانزا بین انسان و طیور مشترک است.

این مسئول رعایت امنیت زیستی در واحدهای مرغداری را مهم‌ترین نکته‌ای دانست که باید مدنظر قرار گیرد و تصریح کرد: این اقدامات شامل 20 تا 30 راهکار ساده است که از شیوع بیماری در مرغداری و در مناطق اطراف آن جلوگیری می‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها وجود سد یا مانعی در ابتدای مرغداری است که هر فرد یا خودرویی نتواند وارد آن شود و افراد هم اگر قرار است وارد شوند لباس و چکمه مجهز بپوشند.

وی گفت: اگر قرار است خودرویی وارد مرغداری شود باید ابتدا در حوضچه مواد ضدعفونی‌کننده قرار گیرد و چرخ‌های خودرو یک دور کامل در آن بگردد.

کارشناس مسئول طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه همه مرغداری‌ها باید به استخر محلول ضدعفونی مجهز باشند، یادآوری کرد: این حوضچه می‌تواند به عمق 30 تا 40 سانتی‌متر باشد و در آن از آب‌آهک و یا محلول‌های ضدعفونی استفاده شود.

حیدری عمر این مواد ضدعفونی‌کننده را 20 دقیقه تا نیم ساعت دانست که باید در زمان ورود خودرو یا افراد تجدید شود.

وی ادامه داد: افراد هم باید موقع ورود به مرغداری چکمه خود را در این حوضچه ضدعفونی کنند.

کارشناس مسئول طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه آب آلوده، غذای آلوده و پرندگان آلوده را مهم‌ترین عواملی دانست که موجب ایجاد بیماری در مرغداری می‌شود و اظهار کرد: باید مرغداری عاری از در و پنجره باز باشد تا هیچ پرنده‌ای وارد آن نشود، به‌علاوه محل نگهداری دام هم بدون پنجره باشد و یا پنجره‌ها با توری پوشانده شود.

حیدری گفت: گاهی آلودگی از طریق حیوانات اهلی مانند سگ و گربه، جوندگان و حشرات نیز منتقل می‌شود.