ایجاد ظرفیت مناسب برای صنعت دام و طیور در یزد

معاون امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: صنعت پرورش دام و طیور یک صنعت کم آبخواه بوده که استان در این خصوص ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کرده و علی‌رغم شرایط اقلیمی حاکم بر استان در بحث تولید مرغ و تخم‌مرغ با مازاد تولید 50 درصدی روبروست.
عباس حاجی حسینی در تشریح اهم وظایف واقدامات معاونت برنامه‌ریزی و اموراقتصادی جهاد کشاورزی گفت:این معاونت از معاونت‌های چهارگانه جهاد کشاورزی بوده که وظیفه برنامه‌ریزی و تهیه برنامه‌ها را با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان و سپس ابلاغ و نهایتاً نظارت،جمع‌بندی و ارزیابی رابرعهده دارد.
معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان برنامه‌ریزی و مساعدت به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در جهت سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط ویژه استان را ازنظر اعتباری و فنی از دیگر وظایف محوله این معاونت برشمرد.
حاجی حسینی جمع‌آوری آمار و اطلاعات سازمانی و همچنین مدیریت بحران در بخش کشاورزی را از دیگر وظایف این معاونت دانست و گفت:جمع‌آوری اطلاعات،آمار و میزان عملکرد کلیه محصولات در بخش دام و کشاورزی و ارسال آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و پیگیری مباحث آموزشی درزمینهٔ پیشگیری از عوامل قهری و تعدیل خسارت‌ها نیز از وظایف این معاونت به شمار می‌رود.
صنعت پرورش دام و طیور یک صنعت کم آبخواه
وی بابیان اینکه استان یزد درزمینهٔ پرورش دام و طیور از استان‌های پیشرو به‌حساب می‌آید اظهار داشت:صنعت پرورش دام و طیور یک صنعت کم آبخواه بوده که استان در این خصوص ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کرده و علی‌رغم شرایط اقلیمی حاکم بر استان در بحث تولید مرغ و تخم‌مرغ با مازاد تولید 50 درصدی روبروست.
معاون امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان گرانی گوشت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های پایانی سال گذشته را ناشی از صادرات این محصولات به استان‌های دیگر دانست و گفت:استان یزد به‌عنوان استان معین استان‌های هم‌جوار نظیر کرمان،هرمزگان و بخشی از فارس وظیفه تأمین گوشت مرغ و تخم‌مرغ این استان‌ها رابرعهده داشت که همین امر در افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار بود.
حاجی حسینی در ادامه به اقدامات این معاونت درراستای افزایش بهره‌وری در صنعت دام اشاره کرد و گفت:با واردکردن نژادهای دام پر تولید مانند بزمورسیا از اسپانیا و تجهیز مرکز تکثیر آن توانستیم میزان تولید شیر را از 29 کیلوگرم به حدود 700 کیلوگرم در سال برسانیم ضمن اینکه این نوع از دام مانند بزهای سنتی تهدیدی برای مراتع ما نیز محسوب نمی‌شوند یا در بحث تکثیر نژاد سانن که سالانه در حدود 900 کیلوگرم شیر تولید می‌کند توانستیم و درمجموع با چنین اقداماتی به‌نوعی نژادهای بومی را شیرآور تر کنیم.
این مقام مسئول در خصوص دلایل قطع حمایت‌های مالی و توقف تسهیلات به صنعت دام‌پروری استان گفت:در صنعت دامپروری استان ظرفیت‌های خوبی ایجادشده اما سیاستی که در وزارت خانه دنبال می‌شود این است که چون در این صنعت به ظرفیت‌های اشباع‌شده رسیدیم به‌جای ایجاد فضای سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه،از سرمایه‌گذاری‌های موجود حمایت کرده و ظرفیت‌های مازاد استان‌ها به استان‌های دیگر صادر شود.
مازاد تولید 50 درصدی درزمینهٔ گوشت سفید در یزد
وی افزود:یعنی زمانی که استان یزد درزمینهٔ تولید گوشت سفید با مازاد تولید 50 درصدی روبروست به‌جای اینکه در استان‌های هم‌جوار سرمایه‌گذاری جدید در این خصوص ایجاد شود تولید استان یزد به این استان‌ها صادر شود تا هم بتوان افزایش قیمت‌ها را کنترل کرد و هم از تولیدکننده فعلی حمایت بیشتری داشت کما اینکه علی‌رغم اینکه تسهیلات ما در خصوص سرمایه‌گذاری جدید متوقف‌شده اما درزمینهٔ سرمایه‌گذاری در گردش هم در بخش دام و هم کاروری تسهیلات خوبی را پرداخت می‌کنیم.
معاون اقتصادی جهاد کشاورزی میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته در بخش کشاورزی را بالغ‌بر دویست و 50 میلیاردتومان اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان تسهیلات در قالب تسهیلات پایدار روستایی و باهدف توسعه روستایی در این مناطق از منابع صندوق توسعه ملی در تمام بخش‌ها اعم از دام، طیور، احداث، اصلاح و نوسازی گلخانه‌ها، رفع موانع تولید،مکانیزه سیون کشاورزی و ایجاد گذر از کشاورزی سنتی به نوین پرداخت‌شده است.
حاجی حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که کیفیت کشت‌های گلخانه‌ای در صورت رعایت شرایط لازم به‌مراتب از کیفیت کشت‌های فضای باز بالاتر است تأکید کرد:متأسفانه در بین مردم یک باور غلط وجود دارد و آن اینکه کیفیت محصولات گلخانه‌ای پایین است درصورتیکه گشت گلخانه‌ای محیطی امن برای جلوگیری از آفات و بیماری‌ها بوده و طبیعتاً سموم کمتری نیز مصرف می‌شود چراکه مصرف سم می‌تواند از عوامل کاهش‌دهنده کیفیت محصولات باشد.
محصولات گلخانه‌ای یزد در کشور یک برند است
وی ادامه داد:در گلخانه‌ها نیاز غذایی بالایی وجود داردکه این نیاز به‌وسیله کودها تأمین می‌شود و چون این کودها معمولاً باید در آب حل شوند و به‌صورت محلول‌پاشی به گیاه تزریق شوند درنتیجه در باور عامه مردم این محلول‌پاشی با سمپاشی اشتباه گرفته می‌شود بنابراین همان‌گونه که گفتم مصرف سم در گلخانه‌ها نسبت به فضای باز بسیار کمتر است اما به دلیل میزان تولید بالا در گلخانه‌ها نیاز به غذای مکمل وجود دارد و این موضوع کیفیت محصولات را بسیار افزایش می‌دهد به‌نحوی‌که محصولات گلخانه‌ای یزد در کشور یک برند محسوب شده و از قیمت بالاتری برخوردار است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اهمیت خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ بخش کشاورزی در استان از رسانه‌ها درخواست کرد درزمینهٔ جهت‌گیری تولید محصولات، سوق دادن سرمایه‌گذاران و آموزش و اطلاع‌رسانی در این بخش یار و یاور جهاد کشاورزی استان باشند.