اولین گام صدور قطعنامه علیه ایران برداشته شد

به گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی را تهیه کردند. آخرین بار ۱۲ اسفند ۹۹، درست یک ماه قبل از آغاز مذاکرات وین پیش‌نویس مشابهی به شورای حکام فرستاده شده بود.

بورسان: ایالات متحده و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی را تهیه کردند. این اقدام نخستین گام برای صدور قطعنامه علیه کشور است، هر چند که به معنای قطعی بودن اقدام علیه ایران نیست.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای نشست هفته آینده شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد تا به سؤالات دیرینه این سازمان در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت پاسخ دهد. متن پیش‌نویس ارسال شده به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی مانده را بپذیرد.

این متن چهارشنبه برای کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شد و رویترز آن را مشاهده کرد.

آمریکا این بار با اروپایی‌ها همراه شد

نکته‌ای که در خبر رویترز جلب توجه می‌کند، همراهی ایالات متحده همراه با کشورهای اروپایی در فرآیند صدور قطعنامه است.

آخرین باری که پیش‌نویس یک قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام فرستاده شد ۱۲ اسفند ۹۹ بود، درست یک ماه قبل از آغاز مذاکرات وین. در آن زمان ایران اجرای داوطبانه پروتکل الحاقی آژانس اتمی را لغو کرده بود و همین موضوع بهانه سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه و ارسال آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

اما چند روز بعد کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه منصرف شدند. به نظر، آمریکا در این تصمیم نقش داشت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۵ اسفند ۹۹ گفت «تصمیم اروپایی‌ها (برای عقب‌نشینی از صدور قطعنامه) با حمایت کامل ما اتخاذ شد». غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس در واکنش به انصراف غرب از صدور قطعنامه، آن را «نشان‌دهنده ظهور پرتوی کوچکی از امید به جلوگیری از ایجاد تنش‌های غیرضروری» دانست.

آنچه که به نظر می‌رسد موجب تغییر موضع غرب شد، تمایل نشان دادن ایران به مذاکره بود. رویترز در آن زمان به نقل از دو منبع دیپلماتیک فرانسوی خبر داد ایران در مورد شرکت در مذاکرات غیررسمی با آمریکا و اروپا در خصوص برجام، در روزهای اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای » فرستاده است؛ موضوعی که یک ماه بعد در قالب مذاکرات وین دنبال شد. از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم خبر داد کارشناسان فنی آژانس و ایران طی یک ماه آینده رایزنی‌های ویژه‌ای را آغاز می‌کنند که «یک بار برای همیشه» پیرامون منبع ذرات اورانیومی که سالهاست در سایت‌های اعلام نشده ایران شناسایی شده است، روشن‌سازی کنند .

نکته جالب دیگر آنکه طبق گزارش رویترز محور پیشنویس قطعنامه‌ای که امروز به اعضای آژانس ارسال شده است، همچنان موضوع ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۳ سایت اعلام نشده است. این پرونده قدیمی محور اصلی پیشنویس قطعنامه سال ۹۹ هم بود.