امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه سالانه ۱۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود گفت: امسال به دلیل مازاد دام زنده سبک و سنگین نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم.
سعید سلطانی سروستانی با تاکید بر اینکه اکنون کشور نیازی به واردات گوشت قرمز ندارد افزود: ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود که امسال به دلیل وجود شرایط آب و هوایی مناسب و افزایش زایش‌ها آنچه که پیش از این محل واردات تامین می‌شد، می‌تواند از محل تولید داخل تامین شود.
وی اظهار داشت: برای حمایت از تولید داخلی نیاز است تا واردکنندگان و تامین‌کنندگان گوشت قرمز به جای واردات گوشت و خروج ارز از کشور اقدام به خرید مازاد دام زنده از تولیدکنندگان کنند تا علاوه بر حفظ منافع ملی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز از آن منتفع شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران به کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی نرخ دام زنده در هفته‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک ۳۵ هزار تومان و سنگین ۲۵ هزار تومان است درحالی که نرخ این محصول در ابتدای سال برای دام سبک ۴۸ هزار تومان و برای دام سنگین ۴۱ هزار تومان بوده است.
به گفته وی، با توجه به کاهش نرخ دام زنده در کشور، باید هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با نرخ ۷۵ هزار تومان و گوشت گوساله ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.
وی علل ازدیاد دام زنده در کشور را کاهش تقاضای مصرف، جلوگیری از صادرات دام زنده دانست تصریح کرد: در ماه‌های اخیر دامپروران و تولیدکنندگان به دلیل ازدیاد دام متضرر شده‌اند، تا جایی که حتی حاشیه سود ۱۰ درصدی نیز نصیبشان نمی‌شود.
وی گفت: در حالی این اتفاق برای تولیدکنندگان گوشت قرمز رخ می‌دهد که همه منافع ناشی از این صنعت به جیب دلالان می‌رود، زیرا دام را ارزان قیمت از دامپروران خریداری و با مدیریت بازار گوشت قرمز را با نرخ‌های بالا به دست مصرف کننندگان می‌رسانند.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۶ هزار راس دام سنگین در تهران روی دست تولیدکنندگان باقمیانده است؛ در حالی که یکی از شهر‌های بزرگ مصرف‌کننده گوشت کشور به شمار می‌رود.
اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در بازار مصرف (به اشکال مختلف از قبیل: نیم شقه دست، نیم شقه ران و شقه) بین ارقام ۷۹ هزار تومان تا ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
طبق آمار سال گذشته نزدیک به ۸۹۵ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و بیش از ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده است.