الخلیج اونلاین: کمیته مشترک ایران و کویت به توسعه روابط دو طرف منجر می‌شود

پایگاه خبری الخلیج اونلاین تشکیل جلسه کمیته مشترک ایران و کویت در مقطع پیش رو را با هدف توسعه روابط دو طرف قطعی خواند.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری الخلیج اونلاین نزدیک به قطر در یادداشتی با عنوان «احتمال فعال شدن مجدد کمیته مشترک ایران و کویت چقدر است؟»، تاکید کرد، همکاری‌های تجاری و گردشگری بین ایران و کویت در مقطع پیش رو افزایش خواهد یافت.

در این یادداشت آمده است: با از سرگیری روابط ایران و کویت،  نگاه‌ها به برگزاری نشست کمیته مشترک دو کشور با هدف رفع موانع پیشروی مذاکرات در حوزه‌های مختلف و توجه به توسعه آن در بخش‌های مختلف معطوف شد.

نویسنده با تاکید بر اینکه ایران و کویت روابط تجاری خوبی دارند، گفت:  صادرات مواد غذایی و ساختمانی ایران به کویت در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در این یادداشت با اشاره به اینکه روابط اقتصادی بین کویت و ایران به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد، گفته شده است: در سال ۱۹۷۱ دو کشور مجموعه‌ای از موافقت نامه‌ها و معاهدات اقتصادی از جمله قرارداد ترانزیت و تجارت را امضا کردند.

در ادامه یادداشت آمده است: میوه جات، سبزیجات، خشکبار، فرش، مصالح ساختمانی و لوازم برقی مهم‌ترین اقلامی است که کویت از ایران وارد می‌کند و آهن و فولاد، لوله‌های فلزی و اوره از کویت به ایران صادر می‌شود و در سال ۲۰۱۷ نیز دو کشور تعدادی موافقنامه همکاری اقتصادی در زمینه گردشگری، گمرک، خدمات هوایی و محیط زیست امضا کردند.

ایران و کویت همچنین در زمینه خدمات هوایی، کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی، همکاری در زمینه گردشگری و همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار توافقنامه هایی امضا کردند. جامعه ایرانی در کویت حدود چهل هزار نفر است که در تجارت و صنعت کار می‌کنند.

«بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید دولت کویت مرداد ماه گذشته ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد تا پس از هفت سال کاهش سطح روابط دو کشور، مرحله ارتقای روابط کلید بخورد.

به دنبال آن،  محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت  با استقبال از بازگشت نماینده کویت در سطح سفیر به تهران، انتخاب بدر عبدالله المنیخ به عنوان سفیر کویت در ایران را امری طبیعی برای تقویت روابط دوجانبه دو کشور به ویژه در زمینه مسائل سیاسی دانست.

الخلیج اونلاین در ادامه به نقل از«محمد رمضان» کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ایران کشوری همسایه با کویت است و دو کشور دارای روابط سیاسی، اقتصادی، گردشگری و تجاری هستند که نیاز به وجود کمیته مشترکی دارد تا این امور به صورت منظم و به دور از هرگونه مشکل پیش برود.

رمضان در گفت‌و‌گو با الخلیج آنلاین گفت: در کویت شهروندانی ایرانی مقیم هستند و تبادل کالا و روابط تجاری بین کویت و ایران ادامه دارد، بنابراین وجود کمیته مشترک بین دو کشور موضوع مهمی است.

او افزود: قرار بود کمیته مشترک کویت و ایران در مقطع گذشته نشست خود را برگزار کند، اما به دلیل شرایط دیپلماتیک اداری با ایرانی‌ها این نشست به تعویق افتاد، اما در صورت مساعد بودن شرایط، این نشست برگزار می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: کمیته مشترک دو کشور نقش هماهنگ کننده‌ای دارد و تکیه بر آن بخشی از روند افزایش مبادلات تجاری و گردشگری برای تنظیم آن چیزی است که کشورها بر سر آن توافق دارند.

محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت هم همان زمان در گفت‌وگو با روزنامه الرای اعلام کرده است که نشست کمیته مشترک ایران و کویت که قرار بود در سپتامبر در کشور کویت برگزار شود، به تعویق افتاد و دلیل تعویق این نشست ایجاد برخی تغییرات در مناصب کنسولی وزارت امور خارجه ایران است.

ایرانی در ادامه گفت که وجود ۱۷ پرواز مستقیم  در هفته میان ایران و کویت نشان دهنده قوی بودن روابط گردشگری و دینی و درمانی میان دو کشور است.

سفیر کشورمان همچنین گفت که دو طرف ایرانی و کویتی طی ماه آینده درخصوص تاریخ دقیق برگزاری نشست کمیته مشترک توافق نظر خواهند کرد و در این نشست درمورد مساله ویزاهای اتباع ایرانی و مشکلات ایرانی های مقیم کویت و همچنین مشکلات تبادلات تجاری دریایی میان دو کشور گفت‌وگو خواهد شد.

روزنامه کویتی «الرای» سه شنبه ۲۰ سپتامبر(29 شهریور) گذشته به نقل از  یک مسئول ایرانی نوشت: دو طرف ایرانی و کویتی طی ماه آینده در مورد تاریخ مشخصی برای تشکیل کمیته به توافق خواهند رسید.

وی در خصوص ماهیت گفت‌وگوهای دو کشور تاکید کرد: این مذاکرات علاوه بر پرداختن به مشکلات موجود در تردد تجاری دریایی قایق‌ها و کشتی‌ها، بر موضوع صدور روادید برای جامعه ایرانی و همچنین برخی مشکلات پیش روی ساکنان ایرانی در کویت متمرکز خواهد بود.

علاوه بر کمیته مشترک، ایران در دسامبر گذشته از راه اندازی مسیر پرواز مستقیم بین کویت و شهر آبادان خبر داد.