افزایش 27 درصدی تولید فولاد ایران در شهریور/ تولید اتحادیه اروپا 17 درصد کاهش یافت

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در شهریور امسال 27 درصد افزایش یافت اما تولید فولاد در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی 17 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس‌، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۶.۷ درصدی به ۲.۷ میلیون تن رسیده است.

در حالی که تمامی ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه سپتامبر با کاهش تولید مواجه شده اند، ایران، هند و چین افزایش تولید داشتند که ایران بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده است.

همچنین بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در ۹ ماه نخست ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹.۸ درصدی داشته و به ۲۲.۲ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

* ایران در سال گذشته ۲۸.۵ میلیون تن فولاد تولید کرد

همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

* ۷۱ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در دست ایران

تولید فولاد در غرب آسیا در این ماه افزایشی شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش یافته و به ۳.۸ میلیون تن رسیده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

با توجه به تولید ۲.۷ میلیون تنی ایران در ماه سپتامبر، ۷۱ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.

* بیشترین کاهش تولید برای ترکیه

بر اساس این گزارش، چین با تولید ۸۷ میلیون تن، هند با تولید ۹.۹ میلیون تن و ژاپن با تولید ۷.۱ میلیون تن، سه کشور نخست تولید فولاد در جهان هستند.

تولید فولاد ترکیه با کاهش ۱۹.۴ درصدی بیشترین میزان افت را به خود اختصاص داده است.

تولید فولاد ژاپن ۱۲.۳ درصد، آمریکا ۷.۵ درصد، روسیه ۶.۸ درصد، کره جنوبی ۱۵.۴ درصد، آلمان ۱۵.۴ درصد و برزیل ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد چین 17.6 درصد و تولید فولاد هند 1.8 درصد افزایش یافته است.

* افزایش 3.7 درصدی تولید فولاد در جهان

بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱.۷ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد جهان در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۳ درصد افت کرده و به ۱۴۰۵.۲ میلیون تن رسیده است.

* کاهش تولید ۱۷ درصدی تولید فولاد در اروپا

تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر با کاهش ۱۶.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۷ میلیون تن رسیده است.

سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش ۱۸.۶ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۳.۴ میلیون تن رسیده است.

بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسام آور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است. حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار داده اند.

کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ یعنی شهریور ماه امسال ۱۱۳ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱۰.۶درصد بیشتر شده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۶ درصد کاهش یافته و به ۹.۱ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی و آفریقای جنوبی است با افزایش یک درصدی به ۱.۴ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۲۱.۹ درصد کاهش به ۷.۶ میلیون تن رسیده که بیشتر به علت کاهش تولید روسیه و اوکراین بوده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۹.۶ درصدی به ۳.۵ میلیون تن تولید داشته‌اند.

انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ ترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که در تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد عضویت دارد.

این انجمن بین المللی، نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.

در این گزارش، ۶۴ کشور که ۹۸ درصد فولاد کل جهان را تولید می کنند، مورد بررسی قرار گرفته اند.