اعتراف اندیشکده اروپایی در ناکامی جنگ نفتی غرب علیه روسیه

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه سی‌اِن‌بی‌سی، بر اساس این گزارش، درآمدهای نفتی روسیه در ماه‌های مارس و آوریل افزایش یافته و به بالاترین سطح خود، پس از نوامبر سال گذشته رسید؛ این موضوع توان مالی روسیه را برای جنگ با اوکراین افزایش داده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مسکو به تازگی توانسته است با وجود اِعمال ممنوعیت واردات از سوی اتحادیه اروپا در اواخر سال گذشته و کاهش سقف قیمت نفت از سوی کشورهای گروه ۷، درآمد خود از صادرات سوخت‌های فسیلی را بازگرداند.

هفته پیش، رهبران گروه ۷ در پایان اجلاس هیروشیما در ژاپن گفتند که سقف قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه کارساز است، درآمدهای روسیه کاهش یافته است و کاهش قیمت نفت و گاز به نفع کشورهای سراسر جهان است.

تحلیلگران مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک معتقدند که ائتلاف موسوم به سقف قیمت در بازنگری سطح قیمت‌ها و اجرای این سیاست شکست خورده و در نتیجه اعتبار این اقدامات از دست رفته است.

لوری میلیویرتا (Lauri Myllyvirta)، تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک و یکی از نویسندگان این گزارش، اظهار کرد: اتحادیه اروپا تعهد کرده بود هر دو ماه یک‌بار سقف قیمت را بررسی کند تا مطمئن شود کمتر از میانگین قیمت بازار باقی می‌مانَد؛ اما در اجرای این تعهد شکست خورده است.

وی افزود: این نشانه آشکاری است که این اقدام کارساز نیست. سخنگوی اتحادیه اروپا از اظهار نظر در این زمینه، خودداری کرد.

هدف از سیاست سقف قیمت محدودکردن درآمدهای نفتی روسیه و در عین حال حفظ عرضه نفت این کشور است.