اختصاص سهمیه نهاده دامی به تولیدکنندگانی که قیمت ها را رعایت کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از این پس به دامداران و مرغدارانی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ یا گوشت قرمز را رعایت کنند، سهمیه ویژه‌ای از نهاده دامی تعلق می‌گیرد.

 

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل مشکلات ارزی، نهاده دامی به میزان مورد نیاز وارد کشور نشد، اما با سیاست‌های دولت اخیرا محموله‌های جدیدی از نهاده وارد شده که نیاز استان‌ها را تامین خواهد کرد.

او با اشاره به گران شدن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی افزود: باید دلیل اختلاف قیمت بین نهاده‌های دامی در این استان با استان‌های دیگر بررسی و از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود ۶ زنجیره تولید و تامین کالا در عرضه گوشت، ادامه داد: باید از ظرفیت زنجیره‌های تولید در استان برای عرضه محصول با نرخ مصوب در بازار استفاده کرد.

رسولیان شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی را موظف کرد که میزان مورد نیاز نهاده دامی دامداران و مرغداران را اعلام کند تا شیوه اجرایی برای تخصیص نهاده به آن‌ها و عرضه کالا با قیمت مصوب در بازار تدوین شود.

کمبود نهاده دامی عامل گرانی

سعادت علی نیا  مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نیاز نهایی استان در طول سال برای نهاده دامی در همه بخش‌ها پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، اما از این میزان یک میلیون و ۳۰۹ هزار تن نهاده وارد استان می‌شود.

او با بیان اینکه نیاز بخش کنسانتره خوراک دام در خراسان رضوی به نهاده دامی سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، افزود: در مجموع ۵۷ درصد از نهاده دامی مورد نیاز خراسان رضوی در طول سال تامین می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی ادامه داد: پارسال اختلاف ناچیزی بین قیمت نهاده دامی در بازار آزاد با نهاده دولتی بود، اما امسال شرایط متفاوت شده و اختلاف قیمت افزایش یافته است.

علی نیا بیان کرد: طی پنج ماهه ابتدای امسال فقط ۳۷ درصد از نیاز خراسان رضوی به نهاده دامی تامین شد و این مهم اختلاف قیمت نهاده در بازار آزاد با نهاده دولتی را افزایش داد.

او تصریح کرد: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز بر مبنای تامین ۱۰۰ درصد نهاده دامی برای دامدار و مرغدار است، اما با توجه به اینکه نهاده دامی به طور کامل تامین نشده است نباید انتظار داشت مرغدار یا دامدار قیمت مصوب گوشت مرغ یا گوشت قرمز را رعایت کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی تاکید کرد: از مجموع نهاده‌های دامی که برای خراسان رضوی تامین می‌شود، ۵۰ درصد مربوط به زنجیره‌های تولید و تامین کالاست، زنجیره‌های تولید و تامین کالا نسبت به این که نهاده دامی مورد نیاز آن‌ها تامین شود و در مقابل قیمت مصوب را در عرضه کالا رعایت کنند کاملا رضایت دارند، اما متاسفانه امسال نهاده دامی مورد نیاز آن‌ها به طور کامل تامین نشده است.

گرانی گوشت و نهاده قابل توجیه نیست

محمد سلطانی معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز در این نشست گفت: اختلاف قیمت زیاد بین کنجاله سویا و ذرت در خراسان رضوی با تهران و اصفهان نیاز به بررسی بیشتری دارد و باید علت گرانی نهاده دامی در این استان مشخص شود.

او افزود: خراسان رضوی منبع تولید و عرضه دام است لذا اختلاف زیاد بین قیمت گوشت با قیمت دام در این استان پذیرفتی نیست و باید با گران فروشی گوشت قرمز در استان برخورد شود.

مرتضی اشرفی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به افزایش غیرقابل توجیه نهاده طی هفته اخیر گفت: هرچند قیمت نهاده دامی در این استان با توجه به افزوده شدن نرخ حمل و نقل از بندر به خراسان رضوی، بیشتر از استان‌های دیگر است، اما این میزان اختلاف قیمت نهاده در این استان با استان‌های دیگر قابل پذیرش نیست.

او افزود: گران فروشی نهاده دامی در خراسان رضوی نیازمند تدوین برنامه برای توزیع و ورود دستگاه‌های نظارتی برای نظارت دقیق‌تر در این بخش است، هر دستگاه نظارتی موظف است وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، تعیین قیمت مصوب برای اقلام در ستاد تنظیم بازار عاملی بازدارنده برای گران فروشی است و باید با قیمت‌های بالاتر از این نرخ در سطح بازار برخورد شود.

مرتضی مدنی مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تعزیرات و دستگاه قضایی حلقه آخر نظارت بر بازار هستند و باید دستگاه‌های نظارتی دیگر با نظارت بیشتر از گران فروشی جلوگیری کنند.

او افزود: تعزیرات حکومتی خراسان رضوی برنامه منسجمی برای نظارت بیشتر بر توزیع نهاده در بازار تدوین کرده است و به جد پیگیر نحوه تخصیص نهاده به دامداران و مرغداران و برخورد با عرضه کنندگان نهاده دولتی در بازار آزاد است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۵۵ هزار ریال اعلام کرده است، اما به هیچ وجه این قیمت در بازار از سوی فروشندگان رعایت نمی‌شود و این مساله فرآیند نظارت بر بازار را دشوار می‌کند.

تاخیر در ارسال سهمیه کالایی محرم و صفر خراسان رضوی

علی غفوری مقدم معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال سهمیه اقلام مورد نیاز ماه‌های محرم و صفر استان از سوی ستاد تنظیم بازار کشور با تاخیر اختصاص یافت و باعث شد که این سهمیه به روز‌های تاسوعا و عاشورا نرسد.

او افزود: سهمیه کالا‌های طرح تنظیم بازار خراسان رضوی در ماه‌های محرم و صفر شامل ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۵ هزار ریال در مکان انبار غله، ۲ هزار و ۴۲۶ تن شکر با قیمت هر کیلوگرم ۶۷ هزار ریال در مکان انبار غله، ۱۵۰ تن گوشت قرمز ۱۵۰ تن به قیمت هر کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال در مکان سردخانه شرکت پشتیبانی امور دام، ۸۰۰ تن مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۱۲۹ هزار ریال می‌شود.

معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: براساس دستورالعمل ستاد تنظیم بازار برای اقلام سهمیه ماه‌های محرم و صفر، توزیع اقلام مزبور باید بین هیات‌های مذهبی، مساجد، خیریه‌ها و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام گیرد.

غفوری مقدم بیان کرد: سهمیه گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار خراسان رضوی خارج از سهمیه ماه‌های محرم و صفر استان ۳۰ تن بوده که از این میزان تاکنون ۱۵ تن جذب و فقط ۱۱ تن توزیع شده است.

او سهمیه شکر شهریور ماه خراسان رضوی از محل ستاد تنظیم بازار کشور را نیز ۲ هزار و ۳۱۵ تن برای خانوار و ۲ هزار و ۷۴۱ تن برای بخش‌های صنف و صنعت اعلام و تصریح کرد: تقاضای زیادی به این سازمان مبنی بر تامین بسته‌های معیشتی از محل کالا‌های طرح تنظیم بازار عرضه می‌شود که به نظر بتوان این بسته‌ها را از این محل تامین کرد.

سید مهدی طباطبایی رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۰ تن حواله گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار استان از معاونت اقتصادی استانداری برای هیات‌های مذهبی گرفته شد که از این میزان ۱۵ تن برای توزیع آماده شده بود، اما روز قبل از تاسوعا اعلام شد که این ۱۵ تن به طور کامل دریافت نشده است.

نتیجه بررسی یکماهه قیمت اقلام کالایی خراسان رضوی

محمد جواد ساعدی سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به نتایج مقایسه قیمت ۴۳ قلم کالا از ۱۱ مرداد ماه تا ۱۱ شهریور ماه امسال در استان گفت: در این مدت در گروه مواد غذایی قیمت چای، پیاز، برنج، خرما، لپه، موز، لوبیا قرمز افزایش یافته است.

او افزود: همچنین در این مدت قیمت لوبیا چیتی، گوجه فرنگی، سیب زمینی کاهش یافته و رب گوجه فرنگی، روغن مایع، نخود کرمانشاهی، عدس، شکر، روغن نباتی تغییری نداشته است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در گروه نهاده‌های دامی از ۱۱ مرداد ماه تا ۱۱ شهریور ماه قیمت کنجاله سویا ۴۱ درصد، ذرت خارجی ۳۰.۹ درصد، جو خارجی هشت درصد در استان افزایش یافته، قیمت سبوس گندم رشدی نداشته و قیمت گندم آزاد ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

ساعدی بیان کرد: در مدت مزبور قیمت تخم مرغ ساده، گوشت گوساله، گوشت مرغ در استان افزایش، اما در مقابل قیمت لاشه گوشت گوسفندی، بره نرینه و جوجه یک روزه کاهش یافته است.

او تصریح کرد: قیمت مصالح ساختمانی در مدت مزبور شامل سیمان سفید، روغن موتور، سیمان خاکستری بین ۲ تا ۶ درصد افزایش یافته، قیمت آجر، گچ و شن تغییری نداشته و قیمت انواع تیرآهن، میلگرد و پروفیل بین ۶ تا ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: مقایسه قیمت برخی اقلام در خراسان رضوی طی یک ماهه گذشته با میانگین قیمت آن‌ها در کشور نشان می‌دهد که کنجاله سویا، ذرت خارجی، گوشت گوساله از میانگین کشوری بیشتر است.

ساعدی اظهار کرد: در مقابل در این مدت قیمت تخم مرغ، لاشه گوسفندی، شکر و برنج پاکستانی از میانگین کشوری کمتر بوده است.