اجرای پروژه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند برای نخستین بار

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: طی روزهای آینده اولین پروژه بین‌المللی حمل و نقل مرکب تحت رویه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند با ورود محموله ارسالی از مبدا هند به گمرک شهید رجایی بندرعباس و خروج آن از طریق گمرک آستارا عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ایرنا از گمرک، «فریده زبیدی» اظهار داشت: گمرک ایران جهت توسعه ترانزیت کالا از کشور، توسعه و فعال سازی مسیرهای ترانزیت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده که یکی از راه‌های فعال سازی کریدورهای ترانزیتی، به‌کارگیری پروژه تیر الکترونیک و استفاده از تسهیلات کنوانسیون تیر در حمل و نقل مرکب بوده که با راه‌اندازی کارنه تیر در گمرکات دریایی، شرایط لازم جهت تحقق این موضوع فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ضمن کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا، توسعه تجارت از مسیر ایران را شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل مرکب و بین کشورها، فقدان اسناد واحد گمرکی است که با اجرای این پروژه ضمن اینکه از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی واحد بین کشورها و در طول مسیر استفاده می‌شود، انجام این رویه تحت تیر الکترونیک باعث تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها شده و گام مؤثری را در جهت تسهیل تشریفات گمرکی و نهایتاً توسعه و فعال سازی کریدورها و از جمله کریدور شمال- جنوب به همراه خواهد داشت.

زبیدی تاکید کرد: کلمه تیر( TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی است و تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۵ماهه سال جاری با رشد ۲۵ درصدی به رقم ۶ میلیون تن رسیده است.