آغاز جوجه‌ریزی آرین در لرستان/ایجاد مرغ لاین در دورود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که در سال جاری در مرحله اول با ظرفیت ۱۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی با نوع جوجه آرین داشتیم، گفت: در حال حاضر این مقدار به ۲۰۰ هزار قطعه در مرحله دوم رسیده است که در نظر داریم با موفقت بالادستی‌ها مرکز مرغ لاین لرستان را در شهرستان دورود ایجاد کنیم.
ناصر نجیب‌زاده در رابطه با مرکز مرغ‌لاین در استان، اظهار کرد: در مجموع کل صنعت طیور کشور یک زنجیره است که از مرغ لاین شروع و تا مرغ اجداد، مادر و جوجه یک روزه ادامه دارد.
وی با اشاره به این‌که مرغ‌لاین منشاء ژنتیکی بوده که خط مشی آن دست کشورهایی است که خودشان ظرفیت ژنتیکی دارند و امکان توسعه آن به مرغ اجداد، مادر و جوجه یک روزه وجود دارد، افزود: لاین مرکز ژنتیکی کلی و جامع در هر منطقه است که با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه ایجاد می‌شود.
نجیب‌زاده با اشاره به این‌که بعد از انقلاب و از سال ۶۲ برای ایجاد خط لاین ژنتیکی حوزه طیور تلاش‌هایی انجام شد و مرغ لاین ایرانی از سال ۷۰ به نام آرین شروع به کار کرد، عنوان کرد: این مرغ تا سال ۸۵ در بازار بود و به علت رقابت‌هایی که به وجود آمد و عدم سرمایه‌گذاری مناسب جای خود را به نژادهای دیگر داد، درحالی‌که در شرایط سخت و رقابتی امروز جای آن خالی است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که در سال جاری در مرحله اول با ظرفیت ۱۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی با نوع جوجه آرین داشتیم، عنوان کرد: در حال حاضر این مقدار به ۲۰۰ هزار قطعه در مرحله دوم رسیده است.
وی افزود: در زمینه مرغ‌لاین نیز ما تصمیم‌گیری‌ها و تمام پیشنهادات خود را به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم، که در این راستا مرکزی در شهرستان دورود معرفی کردیم، اما هنوز در سطح کشور تصمیم‌گیری در زمینه انجام نشده است.