پرواز قیمت مرغ در دومین استان پرورش‌دهنده طیور

قیمت گوشت مرغ که برای مدتی در شرایطی متعادل قرار داشت از حدود یک ماه قبل مجدداً در نقاط مختلف کشور و ازجمله گلستان روند صعودی گرفته و تا 75هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است و هرروز نیز از دسترس مردم دورتر می‌شود.

روند افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی همچنان ادامه دارد که مردم هرروز برای خرید و مصرف این ماده پروتئینی باید هزینه بیشتری صرف کنند.

مردم گلستان در حالی شاهد روند صعودی قیمت‌ها هستند که این استان با تولید سالانه 150 تا 160 هزار تن گوشت مرغ، به‌عنوان دومین تولیدکننده مرغ در کشور (بعد از مازندران) بوده و این افزایش نرخ‌ها در نزد مصرف‌کنندگان داخل استان قابل‌باور نیست.

در این زمینه کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور و ثبات قیمت‌ها، دلیلی برافزایش نرخ‌ها وجود نداشته و روند صعودی قیمت مرغ طی یک ماه گذشته به نظر غیرمنطقی است.

قیمت گوشت مرغ در روز سه‌شنبه در گرگان مرکز استان گلستان 75 هزار ریال در هر کیلوگرم بوده که نسبت به یک ماه گذشته که میانگین هر کیلوگرم کمتر از 60 هزار ریال بود، حدود 25 درصد افزایش‌یافته است.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، علت اصلی صعود قیمت گوشت مرغ را افزایش تقاضا اعلام کرد و گفت: طی یک تا دو ماه گذشته به دلیل مطرح‌شدن شایعه شیوع بیماری ‘آنفولانزای مرغی’، تقاضا برای این ماده پروتئینی به‌شدت کاهش پیدا کرد.

رحمت اله سمیعی، افزود: با برطرف شدن این شایعه، هم‌اکنون تقاضا برای گوشت مرغ در حال افزایش بوده و این امر مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت مرغ در یک ماه اخیر است.

وی، قیمت 70هزار ریال را برای هر کیلوگرم مرغ منطقی و متعادل دانست و گفت: با این نرخ، تولیدکنندگان صنعت پرورش طیور نیز از یک سود حداقلی بهره‌مند می‌شوند.

سمیعی اضافه کرد: برای کنترل قیمت و کاهش آن به نرخ منطقی، شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خود را برای عرضه مرغ منجمد به بازار به اصناف استان گلستان اعلام کرده و در این زمینه هیچ محدودیتی در میزان توزیع وجود ندارد.

به گفته وی، هم‌اکنون به‌طور میانگین ماهانه حدود 7 میلیون قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری‌های گلستان صورت می‌گیرد و نیاز این استان تنها یک تا 1،5میلیون قطعه است که بقیه تولیدات به دیگر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: قیمت گوشت مرغ هرروز بر اساس نرخ مرغ زنده و محاسبه برخی هزینه‌ها مثل کشتارگاه، کسر 25 درصد افت وزن مرغ پس از کشتار، کرایه حمل‌ونقل و 13 درصد سود عمده و خرده‌فروشی به اتحادیه مرغ فروشان جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

علی‌اصغر اصغری افزود: قیمت مرغ زنده روز گذشته هر کیلوگرم 45 هزار و 500 ریال بود و قیمت تمام‌شده مرغ کشتار روز برای مصرف‌کننده نیز 72 هزار و 350 ریال تعیین‌شده بود.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهای فروش گوشت مرغ در سطح گلستان و نیز شهر گرگان موظف به رعایت قیمت‌های تعیین‌شده ،هستند، گفت: در صورت مشاهده فروش بیش از قیمت اعلام‌شده با متخلف برخورد می‌شود.

اصغری، درج قیمت از سوی فروشندگان را ضروری دانست و از مردم خواست در صورت مشاهده عدم درج قیمت یا فروش مرغ بیش از نرخ تعیین‌شده، مراتب را به شماره 124 اداره نظارت و بازرسی گزارش دهند.

وی در خصوص علت گرانی مرغ نیز گفت: بالا بودن قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت مرغ زنده بوده که متولیان جهاد کشاورزی باید پاسخ دهند چرا قیمت مرغ زنده به‌یک‌باره افزایش داشته است.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، اضافه کرد: جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار است و بایستی در این شرایط با توزیع مرغ منجمد که پیش‌ازاین ذخیره کرده است، برای کاهش قیمت گوشت مرغ اقدام کند.

اصغری افزود: تامین مرغ منجمد موردنیاز مصرف‌کنندگان عمده این ماده پروتئینی ازجمله در بخش‌های دولتی، مددجویان نهادهای حمایتی، بیمارستان‌ها، اداره زندان و مراکز نظامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام نقش مهمی در کاهش قیمت مرغ کشتار روز خواهد داشت. استان مرزی و شمالی گلستان افزون بر یک‌میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یک هزار و هشت روستا زندگی می‌کنند. در این استان 900واحد پرورش طیور با ظرفیت 23میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره فعالیت دارد.