واکسیناسیون رایگان طیور سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۲۰۰ هزار قطعه طیور در روستاهای استان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل در مرحله دوم به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.
حمیدرضا حسینی گفت: واکسیناسیون رایگان طیور در سراسر روستاهای استان سمنان از نیمه دوم بهمن امسال آغاز و پیش‌بینی می‌شود پوشش تمام روستاهای استان ۳۰ تا ۴۰ روز کاری به طول انجامد.
وی ادامه داد: مرحله اول واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل در مهرماه آغاز شد و تا پایان آبان ۹۸ به طول انجامید.
حسینی بیان کرد: در مرحله اول واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل، ۱۷۰ هزار قطعه مرغ بومی در ۱۷۸ روستای استان به صورت کامل رایگان واکسینه شدند .
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: روستاییان با پرورش طیور و فروش گوشت و تخم مرغ گذران زندگی می‌کنند و از این طریق حدود پنج تا ۱۰ میلیون ریال ماهانه درآمد دارند و دامپزشکی به منظور رونق تولید و کاهش ضرر و زیان ناشی از مرگ و میر طیور، اقدام به واکسیناسیون رایگان طیور در روستاهای استان کرده است.
حسینی خاطرنشان کرد: براساس آزمایش های انجام شده، با واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل در مرحله اول ضریب ایمنی طیور به طور معنادار افزایش یافت که این طرح در کاهش مرگ و میر طیور و کاهش زیان تاثیر مستقیم دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل موجب کاهش شیوع این بیماری در مرغداری‌های صنعتی نزدیک به روستاهای استان شده است.
بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در محیط قابلیت انتقال دارد. عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس است. بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.
۵۱۱ واحد پرورش انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۳ مزرعه مرغ تخم‌گذار، ۱۲ واحد پرورش شترمرغ، ۶ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید ۱۹ هزار و ۲۰۰ قطعه و ۴۲۱ مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره و بقیه مربوط به سایر ماکیان و مرغ اجدادی است.
حدود ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ استان سمنان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.