نهاده‌‌های وارداتی به میزان کافی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: نهاده‌‌های وارداتی با ارز دولتی به میزان کافی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل این نهاده‌ها چندین برابر نرخ مصوب است.
جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت نرخ مصوب مرغ از 11 هزار 500 تومان به 13 هزار تومان درصورتی که کماکان ارز 4 هزار و 200تومانی به واردات نهاده‌های مورد نیاز این بخش اختصاص پیدا می‌کند، گفت: نهاده‌های دامی که مقرر شده است شرکت پشتیبانی امور دام با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی تهیه کند به دست مرغداران و دامداران نمی‌رسد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نهاده‌‌های وارداتی با ارز دولتی به میزان کافی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل این نهاده‌ها چندین برابر نرخ مصوب است، ادامه داد: در حال حاضر زنجیره‌های تولید در سطح کشور با کمبود نهاده‌های دامی مانند سویا و ذرت مواجه شده‌اند و مجبور به تهیه این اقلام در بازار آزاد با نرخ چندین برابری هستند.

قیمت 13 هزار تومانی گوشت مرغ با هزینه تولید هماهنگی دارد

وی با تاکید بر اینکه قیمت 13 هزار تومانی تعیین شده برای هر کیلوگرم گوشت مرغ به قیمت تمام شده مرغداران نزدیک است، عنوان کرد: افزایش قیمت گوشت مرغ رقم کلان و سنگینی نیست و دولت می‌تواند در این زمینه از مصرف کنندگان حمایت کند که لازمه آن پرداخت یارانه است.

سود 200 تومانی مرغداران از قیمت 13 هزار تومانی مرغ
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرغداران با فروش مرغ به قیمت هر کیلوگرم 13 هزار تومان به صورت تقریبی در هر کیلوگرم 200 تومان سود کسب می‌کنند که با این رقم تنها می‌تواند به تولید ادامه دهند، تصریح کرد: اگر نهاده‌های وارداتی با ارز 4 هزار و 200 تومانی به درستی در اختیار مرغداران قرار بگیرد می‌توان قیمت گوشت مرغ را کاهش داد.
برخورد چکشی با افزایش قیمت‌ها اثرگذاری لازم را ندارد
محمودزاده در پایان در خصوص احتمال آشفتگی مجدد در بازار گوشت مرغ با اتخاذ تصمیم افزایش قیمت این محصول، گفت: دولت باید برای کنترل بازار برنامه ریزی داشته باشد و برخورد چکشی با افزایش قیمت‌ها اثرگذاری لازم را ندارد، دولت می‌تواند با پرداخت یارانه از زیان تولیدکنندگان و وارد شد فشار بر مصرف‌کنندگان جلوگیری کند.