مشکل ترخیص ۲ میلیون تن ذرت مانده در گمرک حل شد

مدیر عامل پشتیبانی امور دام گفت: بعد از آنکه بانک مرکزی ۴ ماه ارزی برای ترخیص نهاده‌های دامی به بخش خصوصی اختصاص نداده بود، این مشکل در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار حل شد و عملیات ترخیص ۲ میلیون تن ذرت رسوب کرده در گمرک از امروز آغاز می‌شود.
حسن عباسی معروفان مدیر عامل پشتیبانی امور دام گفت: در حال حاضر مشکلی برای تامین جو و کنجاله سویا مورد نیاز واحدهای تولیدی نداریم اما آنچه در روزها و ماه های اخیر با مشکل مواجه بود وضعیت ترخیص ذرت توسط بخش خصوصی است.
وی افزود: بانک مرکزی چهار ماه است که ارزی به واردات ذرت توسط بخش خصوصی اختصاص نداده است و در حال حاضر 2 میلیون تن ذرت در گمرک باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام در این مدت ذخایر خود را در بازار توزیع کرده است تا برای مرغداران، دامداری‌ها و تولید کنندگان مشکلی ایجاد نشود.
عملیات ترخیص 2 میلیون تن ذرت باقی مانده در گمرک از امروز آغاز می شود
وی تصریح کرد: بعد از چند ماه تنشی که در بازار ذرت وجود داشت در جلسه ای که امروز در ستاد تنظیم بازار داشتیم، تصمیم گرفته شد در هر صورتی که ممکن است از امروز عملیات ترخیص ذرت باقی مانده در گمرک انجام شود.
وی ادامه داد: جلسه امروز ستاد تنظیم بازار با حضور 4 نماینده ویژه رئیس جمهور برگزار و مقرر شد که از همین امروز مشکل ترخیص ذرت های مانده در گمرک برطرف شود و ارز مورد نیاز آن واردات اختصاص یابد یا آنکه نامه‌ای در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند محصول خود را به کشور بیاورند و ارز آن را بعداً تحویل بگیرند.
وی یادآور شد که قیمت این ذرت ها در بنادر 1350 و در مراکز استان با توجه به اضافه شدن کرایه حمل به آن 1600 تومان است.
عباسی معروفان ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی وارد کننده این نهادها با توجه به اینکه برای واردات خود ارز 4200 تومانی دریافت کردند موظف هستند که ذرت و دیگر نهادها را به قیمت مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
وی اظهار داشت: در صورتی که نرخ ارز واردات نهاده ها با قیمت 4200 تومانی کماکان در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد، مردم می توانند کماکان مرغ را با همان قیمت 10 تا 12 هزار تومان خریداری کنند در غیر این صورت قیمت ها نیز تغییر خواهد داشت.
عباسی معروفان درباره فروش ذرت به قیمت بالاتر در بازار گفت: مواردی که به این شکل مشاهده می شود معدود است و ملاک عمل نیست. این اتفاق در صورتی رخ می‌داد که ما تا قبل از آنکه بتوانیم نهاده ها را به قیمت مصوب خریداری کنیم حجم کمی از نهادها با قیمت غیر مصوب خریداری می‌ شد.
احتمال تجدید نظر در قیمت نهاده ها
وی یادآور شد که قیمت های 1350 ذرت در بنادر و 1600 تومانی در مراکز استانها با توجه به افزایش هزینه های نقل و انتقال به نظر می رسد که برای شرکت های وارد کننده بخش خصوصی سودی نداشته باشند و احتمال دارد که تجدید نظری در این قیمتها صورت گیرد.
این مقام مسئول گفت: موضوع افزایش هزینه های نقل و انتقال و تاثیر آن در قیمت تمام شده واردات نهاده های دامی، در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی است.
عباسی معروفان اظهار داشت: در صورتی که تغییراتی در قیمت نهاده ها ایجاد شود به تناسب آن قیمت مرغ نیز افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: هر تصمیمی که در این ارتباط گرفته می شود باید وارد کننده، تولید کننده و مصرف کننده به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد؛ در نهایت هر تصمیمی گرفته شود ما دستگاه اجرایی و مجری آن خواهیم بود.
وی تاکید کرد: در شرایطی که کشورهای مختلف دنیا با بیماری کرونا مواجه هستند و برای تجارت محصولات اساسی محدودیت وجود دارد و کشورها اولویت را به تامین نیاز بازار خودشان می دهند، نباید نهاده هایی که در گمرک وجود دارد را از دست داد و باید آنها را به کشور وارد کرد.