مسئولان تنظیم بازار در کنترل قیمت تخم مرغ کوتاهی می‌کنند

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: تولید کنندگان تخم مرغ را به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار می‌فروشند و زمانی که پای این محصول به بازار می‌رسد افزایش قیمت پیدا می شود.

نبی زاده گفت: قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یافته است زیرا متولیان تنظیم بازار قادر به کنترل قیمت نیستند و گرنه قیمتی که از تولید کنندگان خریداری می‌کنند در همان محدوده مصوبه ستاد تنظیم بازار است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران افزود: هر شانه تخم‌مرغ درب مرغداری به قیمت 19 هزار تومان قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود اما زمانی که پای این محصول به بازار می‌رسد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که مسبب آن تولید کننده نیست که با همین قیمت فروش تولید کنندگان تخم مرغ در هر کیلو 2300 تومان ضرر می‌کنند، چرا که قیمت تمام شده تولید به علت گرانی نهاده بالاست.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران همچنین گفت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری 7740 تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش فارس، پس از لغو شدن قانون انتزاع(تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد) تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزرات جهاد منفک و به وزارت صمت برگشت.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل گرانی قیمت تخم‌مرغ طی یکی دو هفته گذشته چیست، گفت: مرغداران سویای 2450 تومان نرخ مصوب را به قیمت 7 هزار تومان و ذرت مصوب 1350 تومان را 2600 تومان در بازار آزاد خریداری می‌کنند که تقریبا دو سه برابر قیمت است و اینها قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

وی همچنین گفت: بانک مرکزی برای واردات نهاده‌ها ارز نمی‌دهد بنابراین تولید کنندگان مجبور هستند بیش از 70 درصد نیاز خود را از بازار آزاد به چندین برابر تهیه کنند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت:‌جیره اصلی خوراک مرغ ذرت و سویاست که 80 درصد کل جیره غذایی را تشکیل می‌دهد اما این محصولات در بازار بسیار گران است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه گرانی قیمت نهاده‌ها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید شده است، گفت: با این حال تولید کنندگان همچنان به قیمتی که در ستاد تنظیم بازار مصوب کرده، پایبندند اما متولیان بازار قادر به کنترل قیمت نیستند.

نبی‌پور با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است، گفت:‌محصول متیونین(ریزمغذی) که کیلویی 24 هزار تومان بود به صد هزار تومان رسیده است و قیمت واکسن هم 5 برابر شده است.

*تولید تخم مرغ 20 درصد کاهش یافته است

نبی‌پور در پاسخ به اینکه آیا گرمای هوا باعث کاهش تقاضا شده است، گفت: در فصل گرم هم میزان تقاضا برای تخم مرغ کم می‌شود و هم میزان تولید کاهش می‌یابد بنابراین باید بیشتر مسئولان در این موارد مدیریت داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود نهاده میزان تولیدات هم از نظر کمی و هم از نظر وزنی کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه جیره سویا باعث افزایش وزن تخم‌مرغ می‌شود گفت:‌ به دلیل کم بودن آن وزن تخم‌مرغ‌ها کم شده به طوری که در هر کارتن تخم مرغ یک کیلوگرم وزن کاهش یافته است.

نبی‌پور گفت: پیش‌بینی می‌شود به دلیل کمبود نهاده در کل کشور 20 درصد تخم‌مرغ کاهش یافته باشد.

به گزارش فارس قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار تهران به 26 هزار تومان رسیده که 2 هفته پیش 19 هزار تومان و حتی 16 هزار تومان بود.