مرغ کشتار روز در اهواز به کمتر از نرخ مصوب رسید

اهواز – ایرنا – مرغ کشتار روز آماده طبخ در اهواز روز یکشنبه به پایین‌تر از نرخ مصوب رسید و به قیمت هرکیلوگرم ۲۰۳هزار ریال به فروش رفت.

به گزارش یکشنبه ایرنا بهای هرکیلوگرم مرغ تازه که یک ماه گذشته تا ۳۶۰ هزار ریال رسیده بوده به تدریج روند کاهشی را شروع کرد و به ایستگاه ۲۰۳هزار ریال یعنی یک هزار ریال کمتر از قیمت مصوب عرضه شد.
با این حال  در برخی مناطق خوزستان نظیر آبادان و خرمشهر که تولید مرغ ندارند این فراورده پروتئینی همچنان بیشتر از ۲۱۰هزار ریال عرضه می‌شود.
براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خوزستان ، قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده براساس نرخ نهاده‌ها در واحدهای تولیدی ۱۴۴هزار ریال و مرغ تازه آماده طبخ برای مصرف کنندگان نهایی ۲۰۴هزار ریال تعیین شده است.
دست اندرکاران تولید مرغ در استان می گویند با توزیع زیاد نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب در سامانه بازارگاه در ۴۵ روز اخیر و دسترسی تولیدکنندگان به این نهاده‌ها، روند قیمت گوشت مرغ رو به کاهش رفت.
با بازگشت آرامش به بازار مرغ تازه ، مصرف این ماده پروتئینی در میان خانوارهای متوسط در استان افزایش یافت.
به دنبال کاهش قمیت مرغ تازه در اهواز ، مرغ تازه بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کاهش یافت.
در همین حال مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند کاهشی قیمت مرغ تازه ، از تداوم توزیع مرغ منجمد با نرخ ۱۵۰هزار ریال به دست مصرف کننده نهایی خبر داد.
حمید بدوی افزود: توزیع مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف در سطح استان به روال و قیمت مصوب (۱۴۰هزار ریال به قیمت عمده فروشی) ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها در بستر بازارگاه عرضه می‌شود افزود: توزیع منظم و بدون وقفه نهاده‌های طیور در خوزستان ادامه دارد.
مصرف سالانه مرغ در خوزستان اندکی بیش از ۱۰۰هزار تن است ولی تولید آن در استان ۶۰هزار تن است و بقیه نیاز استان از مناطق همجوار تامین می‌شود.
با تثبیت نسبی قیمت مرغ تازه در کلانشهر اهواز، حالا نوبت تخم مرغ است که در هفته‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفته است.
هم اکنون هر شانه ۳۰تایی تخم مرغ معمولی در اهواز تا ۴۰۰هزار ریال عرضه می‌شود ولی تخم مرغ با برند و بسته بندی ویژه با بهای بیشتری عرضه می‌شود.
بر اساس ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ معمولی تاریخ دار۲۸۰هزار ریال است.
علت اصلی افزایش قیمت تخم در ماه‌های اخیرمرغ تامین نشدن به موقع نهاده و صادرات آن به کشورهای همسایه به خصوص عراق است.