مرغ ارزان شد

برومند چهار آیین عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزایش عرضه و مازاد تولید را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه مرغداران از اواخر هفته اسفند، مرغ تولیدی را به امید افزایش قیمت در واحد‌های پرورش نگه داشتند، از این رو افزایش عرضه ناشی از مازاد وزن تولیدی به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم زمینه را برای کاهش قیمت مرغ در بازار فراهم کرده است.

چهار آیین با بیان اینکه مرغداران همچنان در حاشیه زیان هستند، گفت: از اواخر فروردین تا کنون صنعت مرغ گوشتی روزانه با زیان ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومانی ناشی از عدم سنخیت قیمت فروش با هزینه تمام شده تولید روبرو هستند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: گرفتاری مرغداران در تامین نهاده دامی و اختلال در توزیع موجب شده تا مرغ‌های در حال پرورش با کاهش وزن گیری روبرو شوند که در نهایت کاهش تولید، افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم ماه رمضان را به همراه خواهد داشت.

وی نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۳۰۰ و مرغ گرم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های کنونی زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ را به همراه دارد.

چهار آیین با اشاره به اینکه اختلال در تامین و توزیع سویا تا حدی رفع شده است، بیان کرد: با وجود آنکه مرغداران در ۲ هفته اخیر با اختلال جدی در تامین سویا روبرو بودند، اما هم اکنون تا حدی این مشکلات رفع شده است به طوریکه هر کیلو کنجاله سویا با کاهش یک هزار تومانی در مقایسه با ۲ هفته اخیر، ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه محدودیتی در تامین ذرت مورد نیاز واحد‌های مرغداری وجود ندارد، گفت: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود.

چهار آیین در پایان تصریح کرد: از اوایل فروردین محدودیت‌هایی در تامین کنجاله سویا رخ داد که به سبب کاهش جوجه ریزی توسط برخی مرغداران پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ از اواخر اردیبهشت با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در بازار روبرو شود.