مرغداران کرمانی چشم انتظار گره‌گشایی مسئولان دولتی جهت رفع موانع تولید

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان کرمان گفت: در شرایط فعلی با توجه به کمبود امکانات مرغداری‌ها و جوجه‌ریزی به روش سنتی توان تامین مرغ کافی و کاهش قیمت وجود ندارد.
مردم استان کرمان سال 98 را با افزایش قیمت مرغ نسبت به قیمت کشوری آغاز کردند، با گذشت چندین ماه و علی رغم وعده های مسئولان قیمت مرغ علاوه بر اینکه به قیمت مرغ در سطح کشور نرسید بلکه افزایش هم یافت.
به دنبال بررسی وضعیت موجود، علی سیستانی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان کرمان به خبرنگار ما گفت: در هر بازاری تناسب عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالا است.
وی افزود: در استان کرمان میزان تولید و مصرف متناسب با یک دیگر نیست از این رو با توجه به پایین بودن میزان تولید مرغ در استان قیمت آن نیز بالاتر از نقاط مختلف در کشور است.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان کرمان اظهار داشت: دلایل مختلفی از جمله عدم تامین مقادیر مورد نیاز دارو برای مرغداری ها، واکسن، نهاده های دامی همچنین شیوع برخی بیماری ها در مرغداری های استان، تولید را با مشکل مواجه کرده است.
سیستانی مطرح کرد: از این رو رساندن قیمت مرغ به نرخ کشوری 12 هزار و 900 تومان سخت است و در شرایط کنونی امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
وی یادآور شد: از مسئولان امر در استان درخواست داریم تا نسبت به مشاوره مرغداران در ارتباط با زمان و نحوه جوجه ریزی همچنین درمان به موقع کمک کنند تا تولید بالا رود و در نتیجه آن قیمت کاهش یابد.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان کرمان ادامه داد: اگر قیمت مرغ در استان به 12 هزار و 900 تومان برسد در این صورت فروشگاه ها با کمبود مرغ مواجه شده در نتیجه مرغ برای عرضه وجود نخواهد داشت.
سیستانی تاکید کرد: پیشنهاد می شود ستاد تنظیم بازار استان به دنبال تعدیل قیمت ها، مقداری مرغ منجمد در بازار توزیع کند، از سوی دیگر مسئولان باید در جهت رفع موانع تولید همت کنند و گره از کار مرغداران بگشایند.
وی بیان داشت: پیش از این اعلام شده بود که به زودی مشکل افزایش قیمت مرغ در استان حل خواهد شد اما گرمای شدید هوا و افزایش بیماری ها در مرغداری های استان شرایط را برای تعدیل قیمت سخت کرد.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر همه مرغداری های استان اقدام به جوجه ریزی کنند در این صورت با مشکل مواجه نخواهیم بود متاسفانه در شرایط فعلی با توجه به کمبود امکانات مرغداری ها و جوجه ریزی به روش سنتی توان تامین مرغ کافی و کاهش قیمت وجود ندارد.
سیستانی در خاتمه اذعان داشت: از سوی دیگر استان کرمان تامین کننده بخشی از نیاز استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، امیدواریم در 6 ماهه دوم سال که هوا سردتر شده و شدت شیوع بیماری‌ها کاهش می یابد، تولید مرغ در استان افزایش یابد و قیمت ها تعدیل شود.