مرغداران مازندرانی در مقابل استانداری تجمع کردند

صنعت مرغداری کشور در سال‌های گذشته با افت‌وخیزهای فراوانی روبه‌رو شده؛ این تنش گاه در بازار مرغ گوشتی و گاه در بازار مرغ تخم‌گذار ملموس بوده و دولت و متولیان بازار را به صحنه می‎کشاند؛ مازندران که به‌عنوان استان تأمین‎کننده مرغ در کشور به‌حساب می‌آید، اما این روزها در پی نوسانات و سیاست‌های قیمت‌گذاری مرغ، مرغداران این استان در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران طی گفت‌وگویی، اظهار کرد: در چند ماه ابتدایی سال 93، قیمت پایین مرغ سبب شد تا به علت به‎صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش تولیدکنندگان در جوجه ریزی برای دیگر فصول سال رغبتی از خود نشان ندهند و این امر سبب به هم ریختن تعادل عرضه و تقاضا و درنهایت افزایش قیمت مرغ در اواخر سال 93 شد.

رمضان هاشمی ضمن انتقاد عملکرد دولت در این بخش، افزود: دولت نیز با برنامه‎ریزی نامناسب و ضعف مشهود در تنظیم بازار مرغ، نقش بسزایی در گرانی مرغ در سال 93 داشت که این امر سبب اختلاف 2 هزارتومانی قیمت مرغ در طول سال گذشته شد.

به گزارش بلاغ، صبح امروز عده‎ زیادی از مرغداران مازندرانی که به حدود 300 نفر می‌رسیدند در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند.

تولید مرغ در مازندران زیاد است، اما شرکت‌های پشتیبانی دولتی نسبت به خرید مرغ‌های صادراتی اقدام نمی‌کنند ولی زمانی که قیمت مرغ بالا می‌رود، به‌سرعت وارد صحنه می‌شوند و برای مرغدار قیمت تعیین می‌کنند، درحالی‌که جوجه را با هر قیمتی که می‌خواهند به مرغدار می‌فروشند.

بنا به گفته مرغداران هر کیلو مرغ حدود 5 هزار تومان برای یک مرغدار هزینه دارد اما در پی گرانی شدید مرغ در اویل اسفندماه سال گذشته این روزها قیمت مرغ به کیلویی 3 هزار و 500 تومان رسیده است و مرغداران مازندرانی در حال ورشکسته شدن هستند.