مرغداران زمین‌گیر شده‌اند

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغ گوشتی کشور گفت: کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت مرغ در دو سال اخیر مرغداران را متضرر و زمین‌گیر کرده است به طوری که تعداد زیادی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج ‌شده‌اند.

محمدحسین زمانی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر که باید خرید مرغ به اوج خود برسد، متاسفانه تقاضایی وجود ندارد و هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری با قیمت 3700 تا 4200 تومان در حال عرضه است در حالی که هر کیلوگرم مرغ 5000 تومان پای مرغدار تمام می‌شود. از طرفی کاهش شدید قیمت جوجه یک روزه موجب شده است تا مرغداران دیگر توان و تمایلی به جوجه‌ریزی نداشته باشند.

وی ادامه داد: قیمت هر قطعه جوجه یک روزه تا ماه گذشته به 2000 تومان رسید اما اکنون قیمت هر قطعه جوجه 700 تومان است. به طور کلی این عوامل در دو سال اخیر توان تولید را از مرغداران گرفته است و آنها سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.

زمانی‌راد تصریح کرد: برخلاف انتظاری که داشتیم مرغ در ماه مبارک رمضان هم به قیمت واقعی خود نرسید. در طول هر سال قیمت مرغ فقط در دو نوبت ماه مبارک رمضان و عید نوروز به قیمت واقعی خود می‌رسد که متاسفانه امسال در هیچکدام از این دو نوبت، قیمت مرغ به قیمت واقعی خود نرسید.

وی، مطرح کردن موضوع مصرف هورمون در مرغداری‌ها را یک تبلیغ سوء برای صنعت مرغ دانست و افزود: این مساله یکی از عوامل اصلی کاهش تقاضا برای مرغ و متضرر شدن مرغداران به شمار می‌رود. هیچ مرغداری در کشور به هیچ عنوان از هورمون استفاده نمی‌کند زیرا مواد هورمونی در کشور ما وجود ندارد و باید با قیمت‌های گزاف از خارج از کشور تامین شود، بنابراین مرغداران هیچ دسترسی به این مواد ندارند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغ گوشت کشور خاطرنشان کرد: نژاد مرغ از چند سال گذشته اصلاح شده و برای اینکه جوجه سریع رشد نکند و وزن بیشتری نگیرد در بعضی مواقع تا 12 ساعت از روز خاموشی می‌دهیم تا مصرف خوراک و به تبع رشد‌ آنها کنترل شود.