مرغداران از نفس افتاده‌اند

امیرحسین زمانی راد در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: اگر یک الاکلنگ را در نظر بگیریم، مرغداران همیشه در سمت تحتانی و افتاده آن قرار دارند.

وی افزود: ازآنجایی‌که شرکت پشتیبانی امور دام متولی خرید مرغ از مرغداران است، برای خرید، قراردادهایی را تنظیم می‌کند که هیچ مرغداری حاضر به امضای آن نیست و متأسفانه این شرکت بدون رعایت قوانین و بر اساس منافع خود اقدام به تنظیم قرارداد می‌کند. این نوع قراردادها، قراردادهای معمولی نیستند بلکه اقرار‌نامه‌ای است که از مرغدار اخذ می‌شود تا هر طور می‌خواهند با او رفتار کنند.

زمانی راد بیان کرد: در حال حاضر بازار مرغ در دست دلالان است و این افراد مرغ را با هر قیمتی که می‌خواهند در بازار عرضه می‌کنند که در این میان هیچ‌کس از مرغدار نمی‌پرسد، قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ چقدر است؟ مرغدار باید چهار دوره در سال جوجه ریزی کند که 3 دوره آن با ضرر و تلفات همراه است و وقتی در یک دوره، مرغ به قیمت واقعی خود می‌رسد و قیمت فروش کمی به قیمت تمام‌شده آن نزدیک می‌شود، اداره تعزیرات و دیگر ارگان‌ها با ما برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرزمانی که به علت بر هم خوردن عرضه و تقاضا، قیمت مرغ سقوط می‌کند، ضرر یک دوره جوجه ریزی به میلیاردها تومان می‌رسد. در این شرایط با مراجعه به مسئولین، یک جواب کلیشه‌ای می‌شنویم و می‌گویند که بازار تابع عرضه و تقاضا است.

زمانی راد از مسئولین خواست تا صنعت مرغ را ساماندهی کنند و خاطرنشان کرد: این روزها مرغداران به‌سختی کار می‌کنند و راه چاره‌ای جز تعطیلی واحدهای خود ندارند، بنابراین لازم است تکلیف مرغداران مشخص شود.

وی تصریح کرد: توجه نکردن به صنعت مرغداری مجالی برای ورود دلالان داخل و خارجی فراهم کرده است که در بازار مرغ بتازند و کسی جلودار آن‌ها نیست. مسئولین باید این صنعت را تعطیل یا برای ساماندهی آن طرحی نو پیاده‌سازی و اجرا کنند زیرا صنعت مرغداری این روزها مجموعه‌ای از دردها را تحمل می‌کند و مرغداران امیدی به ادامه تولید ندارد.