مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با صادرات تخم مرغ مولد

تهران – ایرنا – مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز 4200 تومانی از کشور، با صادرات تخم مرغ مولد و غیرخوراکی موافق نیست.

«شاهرخ شجری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به آزاد شدن صادرات تخم مرغ از فردا (10 اردیبهشت) افزود: معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای خواستار ممنوعیت صادرات تخم مرغ مولد و غیرخوراکی شد.
وی اظهار داشت: این معاونت در پی نامه سوم اردیبهشت ماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص رفع ممنوعیت صادرات تخم مرغ خوراکی درخواست کرد تا با تعرفه اعلامی در نامه مذکور به گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات تخم مرغ خوراکی با کد تعرفه 04072110 را بلامانع و صادرات تخم مرغ غیرخوراکی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: علت درخواست ممنوعیت صادرات تخم مرغ غیر خوراکی این است که این محصول با نرخ ارز رسمی 4200 تومانی وارد و جزء نهاده تولیدی واحدهای مرغداری کشور محسوب می شود.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی، صادرات تخم مرغ خوراکی، سیب درختی، پرتقال و پودر آب پنیر بلامانع و در مقابل صادرات دام زنده، شتر، تخم مرغ مولد و غیرخوراکی توسط این دفتر ممنوع اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهارم اردیبهشت ماه امسال صادرات تخم مرغ را آزاد کرد.
ایران به دلیل تولید سالانه بیش از 900 هزارتن تخم مرغ در این محصول خودکفا است و توان صادرات سالانه بین 50 تا 100 هزارتن مازاد تولید به کشورهای همسایه را دارد.
هم اکنون سرانه مصرف این محصول در کشور ما نزدیک 12 کیلوگرم است.