قیمت مرغ تا ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان ارزان شدغذایی و کشاورزی

حجت از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ زنده و ۴۰۰ تومانی مرغ گرم نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد.

عظیم حجت، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از روند کاهشی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است که به نسبت هفته گذشته نرخ هر کیلو مرغ زنده ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۴۰۰ تومان کاهش یافته است.

وی قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: مرغ تولیدی مربوط به جوجه ریزی اواخر اسفند در حال توزیع به بازار است و از طرفی طبق روال همه ساله در این موقع سال کشش چندانی برای بازار وجود ندارد که همین امر موجب شده تا مرغداران مرغ تولیدی خود را با زیان در بازار عرضه کنند.

حجت ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی بازار، مرغداران انتظار دارند که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار شرکت پشتیبانی امور دام به منظور کاهش زیان مرغداران اقدام به خرید مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: استمرار روند کاهش قیمت مرغ در بازار بر میزان جوجه ریزی در ماه‌های آتی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه عرضه مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار منطقی نیست، افزود: باوجود افزایش هزینه‌های تولید، دولت نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را یک هزار تومان کاهش داده است که موجب شده تا تولیدکنندگان در امر تولید محتاط عمل کنند.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و احتمال افزایش تقاضا برای خرید پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به نرخ تمام شده خود در بازار برسد.

حجت افزایش قیمت مرغ به بیش از ۲۰ هزار تومان در ماه رمضان را رد کرد و گفت: با توجه به میزان جوجه ریزی، قیمت مرغ در ایام ماه رمضان حداکثر به نرخ واقعی خود که حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است، می‌رسد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود، در حالیکه ثبات بازار نهاده‌های دامی در میزان تولید تأثیر بسزایی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: طی چند روز اخیر، دولت روند ترخیص کنجاله سویا از بنادر را تسریع کرده است که امیدواریم با ورود محموله‌های جدید، قیمت کنجاله سویا با روند کاهشی در بازار روبرو شود.