قیمت تخم‌مرغ به ۵۸۰۰تومان کاهش یافت/وجود روزانه ٢٠٠تن محصول مازاد

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، با اشاره به کاهش قیمت شدید تخم مرغ گفت: روزانه ٢٠٠ تن تخم مرغ مازاد در کشور داریم.

سیدفرزاد طلاکش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اظهار داشت: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۵,۸۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت تمام شده تولید این محصول ۷,۸۰۰ تومان است، بنابراین هر کیلوگرم تخم مرغ ۲ هزار تومان زیر قیمت تمام شده، عرضه می‌شود.

وی افزود: توزیع نهاده‌های دامی که قرار بود از سوی شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها مدیریت شود، هنوز انجام نشده و با وجود آنکه به میزان کافی نهاده در کشور وجود دارد، قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور اضافه کرد: اکثر مرغداران برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود، با مشکل مواجه هستند و مجبورند نهاده‌های مورد نیازشان را از بازار آزاد تأمین کنند؛ ضمن اینکه در بازار آزاد نهاده به میزان زیاد وجود دارد که این نشان می‌دهد مشکل در توزیع این نهاده‌ها است.

طلاکش قیمت هر کیلوگرم سویا را در بازار آزاد حدود ۵,۰۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم ذرت را حدود ۱,۸۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: این یک چالش بسیار جدی برای صنعت طیور کشور است؛ ضمن اینکه ما روزانه حدود ۲۰۰ تن تخم مرغ مازاد داریم که با توجه به ممنوعیت صادرات نمی‌دانیم با این محصول مازاد چه کنیم.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن فصل گرما و ماه مبارک رمضان، تقاضا برای تخم مرغ کاهش می‌یابد و اگر اجازه صادرات ندهند، شرایط بدتر خواهد شد.

طلاکش درباره حل مشکل نهاده‌های دامی، با بیان اینکه نهاده به میزان کافی در بازار وجود دارد، تصریح کرد: توزیع این نهاده‌ها مشکل دارد. تمام نهاده‌ها ارز دولتی دریافت می‌کنند و نباید با این نرخ عرضه شوند.