فواید گوشت مرغ

یکی از پر مصرف ترین غذا ها در بین مردم دنیا گوشت مرغ است. گوشت مرغ دارای خواصی است که ما در اینجا به ذکر برخی از خواص آن می پردازیم.

 

 

منبع غنی پروتئینی

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 70 درصد از پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند.

ساختار پروتئین ها از آمینو اسید ها تشکیل شده است. بدن انسان با استفاده از منابع حیوانی و گیاهی، پروتئین های مورد نیازش را از آمینو اسید های به دست آمده می سازد. آمینو اسید ها عنصر اصلی ساخت ماهیچه هستند.

پروتئین موجود در سینه ی مرغ برای ساخت عضله بسیار مفید است. همچنین می تواند موجب تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های دیگر مربوط به ضعف استخوان شود.

 

منبع غنی فسفر

گوشت مرغ سرشار از فسفر است. این عنصر باعث استحکام استخوان ها، سلامت دندان و تنظیم و بهبود عملکرد سیستم عصبی، کلیه و کبد می شود.

 

 

کاهش کلسترول

گوشت مرغ و ماهی بر خلاف گوشت های قرمز از چربی اشباع و کلسترول کم تری بهره می برند، به همین علت توصیه می شود که از خوردن مرغ و ماهی غافل نشوید.

 

البته اگر گوشت مرغ را همراه با پوستش درون روغن های حیوانی یا چربی های ترانس سرخ کنید، می تواند موجب بالا رفتن کلسترول خونتان شود.

افرادی که میزان کلسترول موجود در خونشان بالا می باشد، بهتر است مرغ را بدون پوست و به صورت آب پز یا کبابی میل کنند.

 

کاهش خشکی پوست و ترمیم بافت های آسیب دیده

افرادی که دچار خشکی پوست یا لب می شوند، برای کاهش خشکی می توانند از گوشت مرغ کمک بگیرند. ریبوفلاوین موجود در گوشت مرغ باعث کاهش خشکی پوست می شود. همچنین این ماده باعث ترمیم ترک ها و زخم های دهانی می شود.

 

 

تقویت بینایی

گوشت مرغ برای تقویت و سلامت بینایی مفید است. ترکیباتی از ویتامین A، درون گوشت مرغ موجود است که به سلامت چشم کمک می کنند.

 

 

پیشگیری از سرطان

مصرف گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها می شود، درحالی که مصرف مرغ و ماهی به دلیل داشتن ویتامین B3 بالا، سبب کاهش سرطان می شوند.

 

پیشگیری از آلزایمر

مرغ به دلیل داشتن ویتامین B3 (نیاسین)، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

 

درمان کم خونی

مصرف مرغ میزان هموگلوبین موجود در خون افزایش می دهد، این امر موجب پیشگیری از کم خونی می شود.

 

بهبود وضعیت استحکام استخوان ها

گوشت مرغ حاوی سدیم، پتاسیم و ویتامین های A و D  است.

ویتامین D سبب تقویت استخوان ها و ویتامین A سبب تقویت بینایی می شود. همچنین پتاسیم و سدیم برای سلامت استخوان ها و عملکرد مغز مفید است.

 

 

کاهش استرس و افسردگی

گوشت مرغ دارای نوعی آمینو اسید به نام تریپتوفان است که باعث ایجاد آرامش در بدن می شود. همچنین مصرف گوشت مرغ باعث بالا رفتن میزان سروتونین در بدن شده که سبب بهبود خلق و خو می شود.

 

تعادل هورمون های بدن

گوشت مرغ دارای عنصر سلنیوم است که مصرف آن سبب تنظیم هورمون های بدن انسان می شود.

 

کنترل فشار خون

محققان دریافته اند که مصرف مرغ در تنظیم فشار خون موثر است.

 

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

درون بدن نوعی آمینو اسید به نام هوموسیستئین وجود دارد که باعث افزایش درصد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. با خوردن سینه ی مرغ می توان با این آمینو اسید مبارزه کرد و درصد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داد.

 

افزایش سوخت و ساز بدن

گوشت مرغ دارای ویتامین B6 است. این ویتامین باعث تنظیم آنزیم های بدن و تحریک مناسب واکنش های متابولیسمی می شود. مصرف مرغ باعث حفظ سلامت رگ های خونی شده و سطح انرژی را بالا می برد. همچنین با افزایش سوخت و ساز بدن باعث افزایش کالری سوزی می شود.

 

کاهش وزن

سینه ی مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا و کالری کم از جمله موادی است که در کاهش وزن به شما کمک می کند.

 

موثر در درمان سرما خوردگی

یکی از غذا های مفیدی که می توان با گوشت مرغ درست کرد، سوپ مرغ است. سوپ مرغ باعث درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی و کاهش درد گلو می شود.

 

 

کلام آخر؛

گوشت مرغ دارای باکتری هایی نظیر سالمونا، اورئوس، اشریشیا کلی و… می باشد. پختن مرغ در دمای بالاتر از 74 درجه می تواند این باکتری ها را از بین ببرد.

بهتر است گوشت مرغ خام را در جایی جداگانه از مواد دیگر نگه داری کنید تا باکتری های موجود در آن به مواد دیگر انتقال پیدا نکنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *