عرضه مرغ گرم در ماه مبارک رمضان

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: در ماه مبارک رمضان، مرغ به‌صورت گرم در سطح میادین و فروشگاه‌ها به میزان کافی عرضه خواهد شد و در این زمینه کمبودی نداریم.

عظیم حجت رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: از ابتدای سال جدید روند تعادلی قیمت مرغ و بهای تمام‌شده آن در مرغداری‌ها مثبت بوده است.وی ادامه داد: این روند از  ابتدای اردیبهشت آغازشده و در حال حاضر قیمت خرید مرغ زنده  4 هزار و 300 تومان است.حجت در خصوص علل کاهش قیمت مرغ زنده در دو ماه ابتدایی هرسال بیان داشت: معمولاً پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروز بازار تقاضا کاهش می‌یابد و این امر منجر به کاهش قیمت مرغ زنده در درب مرغداری‌ها می‌گردد.وی ادامه داد: دلیل دوم وجود واسطه‌هایی است که نمی‌توان از وجود آن‌ها چشم‌پوشی کرد، این افراد  از فضای کاهش قیمت و خرید سوء‌استفاده می‌کنند و قیمت را در رنج پایین نگه می‌دارند و البته سود خوبی هم نصیبشان می‌گردد.

حجت بیان کرد: از ابتدای سال 94 با عنایت به اینکه قیمت‌ها روند نزولی را طی می‌کرد با هماهنگی شرکت پشتیبانی معاونت امور دامی کشور از 15 فروردین به بعد شروع به خرید مرغ زنده از مرغداری‌ها کردیم.

وی ادامه داد: این مرغ‌ها یک هفته در سالن نگه‌داشته شده بود که باعث می‌شد وزن مرغ بالا برود به همین جهت برای اولین بار در سطح کشور مرغ را به‌صورت قطعه‌بندی انجماد کرده و به شرکت پشتیبانی تحویل دادیم.

حجت اظهار کرد: ظرف مدت یک ماه 17 هزار تن مرغ از سطح بازار جمع شد و این امر کمک شایانی به روند مثبت قیمت‌ها کرد.

وی در خصوص نوسانات بازار گفت: نوسانات بازار در درجه اول به زیان تولیدکننده است و در تجربه‌ای که سال گذشته داشتیم دیدیم که 10 ماه از سال قیمت فروش مرغ در بازار برای مرغدار زیر قیمت تمام‌شده تولید بود و این روند تنها در بهمن و اسفند تغییر یافت و عملاً در طول  دو ماه به مصرف‌کننده فشار آمد و 10 ماه به تولیدکننده.

حجت ادامه داد: اتحادیه به دنبال آن است که به یک ثبات نسبی برسد به همین دلیل با هماهنگی وزارتخانه طرحی در حال اجرا است، این طرح با عنوان مدیریت تولید مرغ در کشور در روز یکشنبه 20 اردیبهشت ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: مسئولیت اجرای این طرح با اتحادیه است و ابزار کنترلی در آن دیده‌شده که منتظریم معاون وزیر جهاد کشاورزی این طرح را به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور ابلاغ کند.

حجت ادامه داد: با توجه به اینکه پیک نیاز مرغ در کشور عید و ماه مبارک رمضان است سعی می‌کنیم میزان تولید را در این ایام بالا ببریم و در طول سال کنترل کنیم که هم تولیدکننده متضرر نشود هم مصرف‌کننده.

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، کار جوجه ریزی از ماه قبل آغازشده که این امر کمک می‌کند تا در این ماه مرغ به‌صورت گرم در سطح میادین و فروشگاه‌ها به میزان کافی موجود باشد و همچنین در صورت کمبود از محل ذخیره‌سازی شرکت پشتیبانی امور دام نیاز بازار را تأمین خواهیم نمود.