طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ تابستان امسال اجرا می‌شود

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی دامپزشکی استان البرز از اجرای طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ از تابستان امسال خبر داد.

دکتر سید محسن ابوترابی ضمن اشاره به طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ که از سال گذشته دستورالعمل آن توسط سازمان دامپزشکی ابلاغ شده است، اظهار کرد: قرار است فازهای اول و دوم اجرایی آن در تابستان امسال عملیاتی شود.

وی با این توضیح که در طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ یکی از موارد مهم عرضه آن به صورت بسته بندی است، گفت: موضوع با اهمیت دیگر بحث رتبه بندی آن به صورت تخم مرغ ممتاز یا رتبه «ای» و دیگری تخم مرغ معمولی یا رتبه «بی» است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه حداقل وزن تخم مرغ ممتاز برابر ۵۵ گرم است، افزود: این تخم مرغ از نظر ظاهری نیز بدون هیچ‌گونه ترک و لکه روی پوسته بوده و کیفیت زرده و سفیده آن نیز با تخم مرغ معمولی تفاوت دارد.

ابوترابی با اشاره به اینکه حداقل وزن تخم مرغ معمولی برابر ۵۰ گرم است، افزود: در بحث ظاهری نیز ممکن است کمی لکه بر روی پوسته این تخم مرغ باشد.

وی با اشاره به اینکه از دیگر الزامات طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ این است که تخم مرغ‌ها در مراکز عرضه در یخچال نگهداری شود، توضیح داد: این مورد به همراه الزام رتبه بندی و بسته بندی تخم مرغ در تابستان امسال در سطح تمامی واحدهای عرضه کننده از جمله فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، خواربار فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها، بقالی‌ها و غیره اجرایی می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه برخی واحدهای عرضه کننده تخم مرغ آن را در محیط بیرون و در دمای ۴۰ درجه نگهداری می‌کنند، عنوان کرد: این در حالی است که تخم مرغ در اثر گرما سریع فاسد می‌شود و برای جلوگیری از این مهم بای در درون یخچال و دمای صفر تا ۴ درجه نگهداری شود.

ابوترابی با بیان اینکه یخچال نگهداری تخم مرغ در فروشگاه‌ها باید از دیگر فرآورده‌های خوراکی، دامی و غیره جدا باشد، عنوان کرد: فاز نخست طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ از جمله نگهداری آن در درون یخچال از ابتدای تیرماه امسال در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز عرضه عمده و خرد از جمله هایپرمارکت ها و میادین میوه و تره بار اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: از ابتدای شهریورماه نیز تمامی واحدهای عرضه کننده تخم مرغ از جمله بقالی‌ها و خواربار فروشی‌ها نیز باید الزامات طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ مشتمل بر رعایت رتبه بندی، بسته بندی و همچنین نگهداری آن در یخچال را اجرایی کنند.

ابوترابی با اشاره به اینکه طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ از سال‌های گذشته توسط سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار داده شده است، افزود: اجرای این دستورالعمل ضروری است؛ چون اکنون در فصل تابستان و با افزایش دمای هوا نگهداری تخم مرغ در محیط بیرون بر کاهش زمان ماندگاری آن تأثیرگذار است.