ضعف در سیستم توزیع و دلال‌بازی عامل گرانی گوشت قرمز/عرضه مستقیم گوشت‌ در میادین میوه ‌و ‌تره‌بار

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به مشکلات سیستم توزیع و حضور دلالان در بازار قیمت‌ دام زنده و گوشت قرمز نوسان دارد.

 

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سروستانی مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار تومان است که نوسان ۵ درصدی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: حتی اگر صد درصد  نهاده های دامی با نرخ مصوب به دست مرغدار برسد قیمت تمام شده مرغ زنده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان برای مرغدار تمام شده و قیمت مرغ درب کشتارگاه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می شود.

 

هزینه های سربار عامل گرانی مرغ

سروستانی گفت: ضریب تبدیل مرغ زنده به لاشه ۷۴ درصد است و هزینه های  بسته بندی و حمل و نقل هم به آن اضافه خواهد شد.

او با بیان اینکه هزینه‌های سربار برای تولید کننده بالا رفته است افزود: قیمت نهاده های تولید، انواع واکسن و دارو چند برابر شده که این امر قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: توزیع روزانه مرغ در بازار و میادین میوه و تره بار به صورت نسبی قیمت را کنترل کرد، چون بسیاری از مردم برای خرید اصلا به میادین تره بار نمی‌روند.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی گفت: در حال حاضر کمبود مرغ در بازار نداریم و مرغ به میزان لازم در بازار وجود دارد.

کاهش جوجه ریزی به گرانی مرغ دامن زد

در ادامه برنامه محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بعد از تصمیم دولت نسبت به تامین ارز نیمایی برای واردات گوشت قرمز به منظور حمایت از تولید کننده، مصرف گوشت کاهش یافت و به دنبال آن مصرف مرغ بیشتر شد.

او با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه باید انجام گیرد افزود: به دلیل شیوع کرونا و کاهش مصرف مرغ در اسفند و فروردین ، وزارت جهاد و تشکل‌ها دستور بر کاهش جوجه ریزی دادند بنابراین در اردیبهشت ۱۱۴ میلیون جوجه ریزی انجام گرفت و به سبب کاهش جوجه ریزی قیمت‌ها بالاتر از قیمت مصوب رفت .

کلامی تصریح کرد: گرانی قیمت مرغ به دلیل این است که تقاضا بالاتر از عرضه بوده است، اما اگر میزان عرضه بالاتر از تقاضا باشد مرغدار ضرر خواهد کرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار بیان کرد: ۱۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمتی است که درخرده فروشی‌های مرغ برای هر کیلو گرم گوشت مرغ تعیین شده است، اما با توجه به کاهش میزان جوجه ریزی و پوشش ندادن تقاضای بازار، نوسانات قیمتی را شاهد هستیم.

کلامی درباره افزایش قیمت‌ گوشت قرمز گفت: در سال ۹۷ گوشت گوساله با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و به قیمت ۴۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما اکنون به دلیل اینکه تقاضای گوشت به سمت مرغ هدایت شده دام زنده به قیمت هرکیلو ۳۱ هزار تومان و قیمت لاشه  به ۶۰ هزار تومان رسیده است و قیمت گوشت گوساله باید به قیمت هرکیلو ۷۰ هزار تومان عرضه شود.

کلامی تصریح کرد: اگر قیمت دام درب کشتارگاه ۹۰ هزار تومان باشد با توجه به مابه التفاوت قیمت در خرده فروشی‌ها و هزینه های جانبی، قیمت ۱۱۵ هزار تومان به صورت درست محاسبه شده است.

او در پاسخ به انتقاد نماینده دامداران مبنی بر نبود جایگاه عرضه مستقیم دام گفت : فروشگاه‌های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار برای عرضه و توزیع مستقیم گوشت در اختیار اتحادیه دام سبک قرار گرفته است بنابراین اگر تولیدکنندگان قبول کنند در میادین کار عرضه را انجام دهند واسطه‌ها از بین خواهند رفت.

جایگاه عرضه مستقیم دام و گوشت نداریم

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در ارتباط تلفنی گفت: قیمت دام زنده در استان‌های مختلف متفاوت است و در تهران بین ۴۴ تا ۴۷ هزار تومان قیمت گوشت گوسفند زنده است که قیمت هرکیلو گوشت گوسفند ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است.

او افزود: با توجه به مشکلات سیستم توزیع و حضور دلالان در بازار قیمت‌ها با نوسان مواجه است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: واسطه‌ها موجب افزایش قیمت گوشت گوسفند تا ۱۱۵ هزار تومان شده اند. به دلیل اینکه مکان عرضه نداریم ناچار هستیم دامی را که کشتار می‌کنیم به دست فروشنده برسانیم بنابراین تفاوت قیمتی ناشی از واسطه گری و دلال بازی است.