صادرات ۶۰ هزار تن مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بابیان اینکه به‌تدریج باید صادرات این کالا را به روسیه آغاز کنیم، گفت: مرغ زنده به‌طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان به زیر قیمت تمام‌شده آن عرضه می‌شود.

همایون دارابی با بیان اینکه مانع اصلی صادرات مرغ به روسیه مسائل دامپزشکی این کشور بود که باید از کشتارگاه‌های ایران بازدید می‌کردند و شرایط را می‌دیدند، اظهار داشت: خوشبختانه نظر دامپزشکی روسیه در این زمینه مثبت بود و به‌تدریج باید صادرات مرغ به این کشور را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: معمولاً زمانی که کشوری بازاری برای صادرات می‌یابد، قیمت‌های خود را با قیمت‌های جهانی تنظیم می‌کند، دولت‌ها مشوق می‌دهند یا خود صنف راهکارهایی ایجاد می‌کند که بتواند آن بازار را حفظ کند؛ ما نیز باید از همین روش‌ها استفاده کنیم.

دارابی تصریح کرد: این‌گونه نیست که ما بگوییم هرچه قیمت تمام‌شده تولید ماست؛ کشور واردکننده باید عیناً آن مبلغ را بپردازد بلکه باید قیمت‌هایمان را تنظیم کنیم اما در داخل دولت باید به تولید کمک کند و در تمام جهان دولت‌ها این کار را می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تصویب شد که مشوق صادراتی داده شود و این امر در سطح معاونت‌های رئیس‌جمهور نیز تائید شده اما هنوز ابلاغ نشده است، گفت: این مصوبه حدود ۳ ماه پیش تصویب‌شده و قرار است ۵۰ میلیارد تومان برای صادرات ۱۰۰ هزار تن مرغ پرداخت شود.

دارابی، صادرات مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون را نزدیک به ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با ادامه روند فعلی، ممکن است تا پایان سال ۱۰ تا ۱۵ هزار تن مرغ به این میزان افزوده شود.

وی، قیمت مرغ زنده را بسته به استان و وضعیت مرغ بین ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: به‌طور متوسط مرغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان به زیر قیمت تمام‌شده آن عرضه می‌شود.