صادرات تخم‌مرغ 30 درصد افزایش یافت

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادرشده است،گفت: کشورهای عراق و افغانستان مشتریان عمده تخم‌مرغ ایرانی هستند به‌طوری‌که از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار تن تخم‌مرغ به عراق و ۶ هزار و ۶۰۰ تن به افغانستان صادرشده است.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی، با تأکید بر اینکه صادرات تخم‌مرغ به افغانستان از سر گرفته‌شده است گفت: کشورهای افغانستان، بحرین، تاجیکستان، ترکمنستان، عمان و عراق جزو مشتریان تخم‌مرغ ایران هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 36 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مذکور صادرشده است، افزود: 75 درصد از این مقدار تخم‌مرغ صادراتی معادل 27 هزار تن و 18 درصد آن معادل 6 هزار و 600 تن تاکنون به عراق و افغانستان صادرشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین از ابتدای سال تاکنون حدود هزار و پانصد تن تخم‌مرغ به ترکمنستان، کمتر از هزار تن به تاجیکستان و حدود صد تن به بحرین و بقیه به کشورهای دیگر صادرشده است.

رکنی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در مورد آنفلوانزای پرندگان در کشور اظهار داشت: هیچ واحد تخم‌مرغ صنعتی آلوده به ویروس آنفلوانزا نداشتیم و با آزمایشات مکرری هم که از واحدهای کوچک بومی به‌عمل‌آمده تمام این واحدها از این ویروس پاک بوده‌اند و مسائل مطرح‌شده در این زمینه کاملاً رفع شده است.

وی افزود: مقایسه مقدار صادرات تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون با مدت مشابه سال گذشته افزایش 30 درصدی صادرات را نشان می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از روز دوشنبه گذشته صادرات تخم‌مرغ به عراق آغازشده است گفت: در سه روز ابتدایی ازسرگیری صادرات 560 تن تخم‌مرغ به این کشور صادرشده است.

رکنی با بیان اینکه نیاز افغانستان به تخم‌مرغ بسیار بالاست، اظهار داشت: از ظرفیت صادراتی کشور مذکور می‌توان برای تنظیم بازار داخلی این محصول استفاده کرد، ضمن اینکه این کشور منبع ارزآور خوبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تجار ما در صادرات این محصول توانایی و تجربیات خوبی به دست آورده‌اند و با مسلح شدن به آیتم‌های مختلف ازجمله بسته‌بندی‌های استاندارد امیدواریم بخش زیادی از بازارهای منطقه را پوشش دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که درست است گفته می‌شود در مدتی که ایران در منطقه به علت مباحث مربوط به آنفولانزای پرندگان حضور نداشت ترکیه جای ما را گرفته است و بازگشت به بازار صادراتی تخم‌مرغ کار سختی است، گفت: صادرات مشکل است و کشورهای دیگر هم به‌شدت رقابت می‌کنند و این‌طور نیست که ما دست روی دست بگذاریم و انتظار داشته باشیم دیگران گوی سبقت از ما نگیرند.

رکنی افزود: اما با توجه به کیفیت تخم‌مرغ تولیدی ما و همچنین سهولت دسترسی به مرزهای کشورهای همسایه راحت‌تر می‌توانیم صادرات انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت 3 هزار و 600 تومانی برای صادرات تخم‌مرغ صرفه اقتصادی دارد، گفت: تخم‌مرغ صادراتی هر کیلو باقیمت حدود 1.2 تا 1.3 دلار خریداری می‌شود.

وی افزود: تولیدکنندگان و تجار ایرانی برای حفظ بازار صادراتی تخم‌مرغ به منافع حداقل قناعت کرده‌اند، البته سود متغیر است و کم‌وزیاد می‌شود اما درمجموع برای حفظ بازارهای صادراتی منافع کم را به زیاد ترجیح داد‌ه‌اند و خودشان را با شرایط مذکور تطبیق داده‌اند.