شناسنامه‌دار شدن تمام مرغ‌ها تا پایان آبان ماه سال جاری

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمام مرغ‌های سراسر کشور تا پایان آبان ماه سال جاری کد ره‌گیری دریافت می‌کنند.

عباس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: طرح ایجاد سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره مردم در سال 93 از خوزستان آغاز و در 21 استان کشور عملیاتی شد.

وی با بیان آنکه سامانه ردیابی گوشت مرغ از امروز در استان تهران کلید خورد، گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان آبان ماه سال جاری تمام استان‌های کشور را تحت پوشش قرار دهد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه این طرح ظرف مدت یک هفته درکل استان تهران عملیاتی می‌شود و امیدواریم تا دو هفته آینده نیز این طرح در مازندران به‌طور کامل اجرا شود.

عباسی تصریح کرد: در زمان بارگیری مرغ از محل مزرعه به مقصد کشتارگاه به‌صورت آنلاین کد ره‌گیری قرنطینه‌ای (گواهی بهداشتی) حمل صادر می‌شود، بنابراین مرغ از مزرعه، کشتارگاه، بسته‌بندی، عرضه تا مصرف قابل رصد است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی، افزود: از زمانی که مصرف‌کننده مرغ را خریداری می‌کند می‌تواند از طریق سامانه پیامکی محل پرورش، محل کشتار، تاریخ کشتار و زمان انقضاء محصول اطلاع حاصل کند.

وی توصیه کرد: درصورتی‌که کد ره‌گیری روی محصول مرغ در سامانه پیامکی ارسال شد و پاسخی دریافت نشد به‌طور حتم این مرغ خارج از شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی کشور وارد بازار شده و دارای کد ره‌گیری تقلبی است.

وی با تأکید بر اینکه به‌طورقطع باعرضه کنندگان مرغ با کد ره‌گیری تقلبی برخورد قانونی خواهد شد، افزود: شناسنامه‌دار شدن مرغ تضمین‌کننده سلامت مرغ در حین تولید و کشتار خواهد بود، به‌طوری‌که بر اساس نظارت مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه علاوه بر مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش‌یافته و قطع دارو حداقل 10 روز قبل از کشتار، نظارت‌های مستمر بر جابجایی مرغ‌ها و قرنطینه آنان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: درصورتی‌که بیماری در واحد تولیدی رخ دهد به‌راحتی از طریق این سامانه قابل‌کنترل است.

وی به رقابتی شدن مرغ با سامانه ردیابی اشاره کرد و گفت: با اعطای شناسنامه و کد ره‌گیری به مرغ‌ها؛ این کالا در وزن‌های استاندارد در بین پرورش‌دهندگان تولید خواهد شد، همچنین کیفیت و سلامت این محصول را برای مصرف داخلی و صادرات تضمین می‌کند.

اعطای کد ره‌گیری به تمام فرآورده‌های خام دامی تا پایان برنامه ششم توسعه

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی از ایجاد سامانه ردیابی و اعطای کد ره‌گیری به تمام فرآورده‌های خام دامی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: قصد داریم تمام فرآورده‌های خام دامی همچون تخم‌مرغ، خوراک دام، جوجه یک‌روزه و فرآورده‌های انجمادی را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ایجاد سامانه ردیابی فرآورده‌های خام دامی در اکثر کشورهای دنیا اجراشده و این اقدام از سال گذشته در ایران استارت خورد.

وی با تأکید بر اینکه شناسنامه‌دار شدن مرغ تأثیری روی قیمت این محصول ندارد، افزود: کد ره‌گیری توسط کشتارگاه انجام می‌شود و برای کشتارگاه‌ها هزینه جزئی در بردارد که در می‌تواند قابل‌اغماض باشد.

وی افزود: سالانه حدود 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که روزانه حدود 5 هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

عباسی گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 3008903 اطلاعات لازم در خصوص تولید مرغ از تولید در مزرعه تا مصرف را کسب کنند.