شایعات به گرانی قیمت مرغ دامن می زنند

کرمانشاه- ایرنا- شایعاتی که بیشتر توسط دلالان و واسطه گران مرغ برای تشویش و تخریب بازار پخش می شود در نگرانی مصرف کنندگان بی تاثیر نبوده و بارها موجب صف کشیدن های طویل در جلوی درب مغازه ها و بالارفتن تقاضا شده که چنین اقدامی طبیعی است که به صعود قیمت آن دامن بزند.

به گزارش ایرنا، بالارفتن قیمت گوشت مرغ در فصل گرم سال موجب پیدایش شایعات متعدد در کوچه و بازار شده است که صعود آن به سکوی قیمت ۱۵ هزار تومانی و حتی ۱۸ هزار تومانی هم شنیده می شود.

با وجود حرف و حدیث های گوناگون در زمینه افزایش قیمت مرغ، به گفته مسوولان میزان تولید گوشت مرغ مصرفی استان در سال جاری به نسبت مشابه سال گذشته بیشتر شده و عواملی که به دلیل فصل گرما در کاهش جوجه ریزی نقش دارد در سال های گذشته هم وجود داشته است.

کاهش جوجه ریزی در بالارفتن قیمت مرغ تاثیرگذار است

رییس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، معتقد است، بالارفتن اندک قیمت مرغ در فصل گرما به دلیل کاهش جوجه ریزی، وزن نگرفتن و تلفات، طبیعی است و هرچه به فصل خنک سال نزدیک شویم این قیمت، کاهش پیدا می کند.

میثم غلامی ادامه داد: ما هرساله با این مشکل مواجه بوده ایم و نمی توان گفت که این امر موجب کاهش گوشت مرغ در بازار شده است و کل کشور درگیر این مقوله هستند.

مرغداری ها به فروش با قیمت مصوب اقدام کنند

وی ادامه داد: گوشت مرغ در درب مغازه تا قیمت ۱۳هزار و ۹۵۰ به مشتری فروخته می شود این در حالی است که این قیمت در برخی استان ها از ۱۴ هزار تومان به بالا آغاز می شود.

غلامی اظهار داشت: همکاری هایی در این زمینه از سوی مرغداری و سازمان های مربوطه در حال انجام است که امیدواریم این قیمت تا یک تا ۲ هفته آینده به ثبات و تعادل برسد.

غلامی ادامه داد: همه مرغداری ها، نهاده های دولتی را دریافت کرده اند و از مرغداری ها می خواهیم علاوه بر تعامل با سازمان جهادکشاورزی، به فروش با قیمت مصوب اقدام کنند.

قیمت گوشت مرغ چقدر است؟

با این حال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به ایرنا، گفت: در روزهای اخیر قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار وزارت کشوراعلام شد و ما هم موظف به رعایت و کنترل این قیمت هستیم.

محسن دارابی اضافه کرد: مرغداری های، نهاده را به قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته اند بنابراین سازمان جهاد کشاورزی موظف است مرغداری هایی که مرغ آنها آماده عرضه به بازار است را به ما معرفی کنند تا مرغ را به کشتارگاه ها تحویل بدهیم تا امکان تامین مرغ استان را داشته باشیم.

وی اضافه کرد، در روزهای گذشته به علت همکاری نکردن برخی مرغداری ها به سختی توانسته ایم مرغ استان را تامین کنیم و مجموعه مدیریتی استان از جمله سازمان جهاد کشاورزی باید کمک کند تا بتوانیم مرغ را به کشتارگاه بدهیم تا سپس وارد شبکه عرضه و توزیع کند.

وی به پیگیری استاندار کرمانشاه در این زمینه اشاره کرد و افزود: مهندس بازوند به سازمان جهاد کشاورزی دستور داد تا مرغداری ها را با اسم و آدرس دقیق به مامعرفی کنند تا مرغ را بتوانیم به شبکه عرضه و توزیع وارد کنیم.

وی یادآور شد، در هفته گذشته به دستور استاندار کرمانشاه، ۱۵تن مرغ از سنقر وارد شهر کرمانشاه شده است، بنابراین سازمان جهادکشاورزی استان و شهرستان در کنار حوزه بازرسی و تعزیرات حکومتی برای کاهش قیمت مرغ در تلاش هستند.

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرغ در استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، به وفور گوشت مرغ در بازار و نبود مشکل در این زمینه اشاره کرد.

بهرام خانی با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال در استان به نسبت مشابه سال گذشته حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشته ایم، ادامه داد: در زمینه تولید هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و توان تولید همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نباید به شایعات در زمینه گرانی مرغ توجه شود، افزود: هم اکنون مرغ به قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد و تولید، افزایش تولید و تامین نیاز به جهادکشاورزی مربوط می شود.

خانی اضافه کرد، طبیعی است که مرغدار، مرغ را به کشتارگاه تحویل می دهد و مکان دیگری برای این امر وجود ندارد و با سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر ارگان های مربوطه در این سیستم همکار هستیم و همکاری می کنیم و در نهایت مرغدار مرغ را به کشتارگاه تحویل می دهد و به بازار عرضه می شود.

تولید ۷۰ هزار تنی گوشت مرغ پیش بینی می شود

این مسوول میزان تولید گوشت مرغ در سال گذشته در سطح استان را ۶۳ هزار و ۸۵۰ تن عنوان کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود امسال تولید گوشت مرغ به ۷۰ هزار تن برسد.

رایزنی ها برای تحویل مرغ به کشتارگاه در پایان معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به ایرنا، گفت: جالب است بدانیم تولید امسال گوشت مرغ استان به نسبت مشابه سال گذشته بیشتر شده است، معمولا تولیدات برای نیازهای داخلی استان کافی است ولی بخش گسترده ای از آن برای صادرات به دیگر استان های کشور خارج می شود.

هدایت حاتمی به میزان تلفات مرغ و کاهش جوجه ریزی در فصل گرم سال اشاره کرد و ادامه داد: براساس توافقات و رایزنی های انجام شده، گوشت مرغ باید به میزان کافی تحویل و توزیع شود چراکه بخشی از خوراک آنان در قالب یارانه ای داده شده و برهمین اساس انتظار داریم مرغداران، مرغ خود را به کشتارگاه تحویل دهند.

وی یادآور شد، قرار براین است تا گشت های مشترک از جهادکشاورزی، دامپزشکی و سازمان بازرسی صنعت، معدن و تجارت به صورت مشترک با مرغداران وارد تعامل شوند تا مرغ به کشتارگاه تحویل داده شود.

هم اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و ۱۱ کشتارگاه سنتی و ۹ کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل در استان کرمانشاه تولید می شود.

گزارش از زهره کریم زاده