سرب و آنتی‌بیوتیک‌های مرغ در حد مجاز است

درحالی‌که برخی مدعی استاندارد نبودن تولید یا بالا بودن باقیمانده‌های شیمیایی مانند سرب در گوشت مرغ هستند و عدم صادرات آن به روسیه به همین دلیل می‌دانند، سازمان دامپزشکی اعلام کرد که بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمام‌شده مرغ عامل صادر نشدن این محصول به روسیه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بالا بودن باقیمانده‌های شیمیایی و استاندارد نبودن تولید محصولات کشاورزی مانند مرغ، سال‌هاست در مجامع مختلف و از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود اما مسئولان دولتی مانند سازمان دامپزشکی این ادعا را رده و اعلام می‌کنند گوشت مرغ تولیدشده در کشور مطابق با استانداردهاست و باقیمانده‌های شیمیایی و آنتی بیوتیک آن در حد مجاز و استاندارد است.

حتی حدود دو سال گذشته حسین صفایی – رییس وقت سازمان میوه و تره‌بار و شهرداری تهران – نیز اعلام کرد که میزان سرب و کادیوم در محصولات کشاورزی مانند گوشت مرغ بالاتر از حد مجاز است که در همان زمان با واکنش سازمان دامپزشکی و تکذیب مسئولان آن مواجه شد.

البته چندی پیش برخی نمایندگان مجلس نیز این ادعا را مطرح کردند که سرب موجود در گوشت مرغ بالاتر از حد مجاز است که بازهم با تکذیب سازمان دامپزشکی مواجه شد.

اما این بار رییس سازمان دامپزشکی خود به وجود سرب در گوشت مرغ اذعان و اعلام کرد: البته میزان وجود این ماده در حد مجاز است.

مسعود هاشم زاده – معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی – نیز در این زمینه اظهار کرد: 17 کارخانه تولیدکننده مکمل دی‌اکسید کلسیم فسفات را که تولید محصولشان سرب بالایی داشته، تعطیل و خط تولید آن‌ها متوقف‌شده است.

اما این مقام مسئول سازمان دامپزشکی معتقد است بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید گوشت مرغ و رقابتی نبودن آن دلیل صادر نشدن این محصول به روسیه است چراکه هیئت روسی در بازدید در کشتارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فرآیند تولید گوشت مرغ، صادرات این محصول به کشورشان مورد تائید قراردادند اما به دلیل بالا بودن قیمت آن صادرات به روسیه برای تاجران ایرانی اقتصادی نیست.

البته میزان دقیق سرب موجود در گوشت مرغ اعلام و مشخص نشده اساساً چند درصد از تولید کشور از باقیمانده‌های شیمیایی و موادی مانند سرب آن‌هم در حد بالاتر از استاندارد برخوردارند و میزان استاندارد جهانی در این زمینه چقدر است.

بنابراین از سازمان دامپزشکی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار می‌رود با شفاف‌سازی برای مردم، نسبت به بهبود فرایند تولید گوشت مرغ در کشور و استانداردسازی‌ آن بیش‌ازپیش بکوشند.