زیان‌های سریالی مرغداران تا کی ادامه دارد؟

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای متعادل شدن قیمت از هفته گذشته تاکنون حدود 2 میلیون و 500 تن گوشت مرغ از مرغداران خریداری کرده اما تاکنون تأثیر مثبتی در بازار نداشته است.

مرغ به‌عنوان ارزان‌ترین پروتئین در دسترس به پر تقاضاترین پروتئین مصرفی در ایام خاصی از سال(نوروز، ماه رمضان،محرم و…) هم تبدیل‌شده، اما این پرمصرف پر تقاضا یک ماه و نیم است که با کاهش قیمت هزار و200 تومانی برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد و آن‌ها را متضرر کرده است.

دراین‌بین فراز و نشیب‌های تولید که یک‌دم مرغداران را رها نکرده بر این ضررهای میلیاردی تولید اضافه‌شده و اجازه نمی‌دهد که مرغداران همانند باقی تولیدکنندگان برنامه‌ای مدون برای تولید خود داشته باشند.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان معتقد هستند که عدم عرضه مرغ‌های منجمد و خرید مازاد مرغ از مرغداران از سوی شرکت پشتیبانی می‌تواند آبی بر آتش نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار باشد .

اما نباید فراموش کرد که خرید 2 هزار و 500 تن مرغ مازاد از سوی شرکت پشتیبانی در طول یک هفته هم نتوانست مرهمی بر درد تولیدکنندگان باشد زیرا تولیدکنندگان بر این باورند که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید تمهیدات بکری برای ثبات قیمت‌ها در بازار به‌کارگیرند زیرا خرید و عرضه مرغ از سوی شرکت پشتیبانی تنها مسکنی می‌تواند برای قیمت‌ها در بازار باشد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر قیمت پایه هر کیلو مرغ زنده 3 هزار و 200 تومان از مرغداران خریداری و باقیمت 5 هزار و 200تومان در اختیار مصرف‎کننده قرار می‌گیرد یعنی قیمت هر کیلو مرغ به‌اندازه بسته آدامسی است که به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شود و دراین‌بین مرغدار حداقل کیلویی هزار تومان متضرر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید تولیدکنندگان که از مهرماه سال گذشته تاکنون چند میلیارد تومان متضرر شدند شکوه و شکایاتی دارند که دولت با این اوصاف چرا از آن‌ها تاکنون حمایتی نکرده و در این میان تنها روند نزولی قیمت‌ها موجب شده که برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و باید گفت که ادامه این روند نتیجه‌ای جز خروج تمامی مرغداران از چرخه تولید و واردات گوشت مرغ ندارد.

لازم به ذکر است که از یک هفته قبل از آغاز محرم، قیمت‌ها روند نزولی خود را پیش گرفتند به‌طوری‌که قبل از ایام محرم قیمت هر کیلو مرغ زنده 4 هزار و 500 تومان بوده، که با آغاز ایام محرم و صفر اکنون قیمت‌ها به مرز3 هزار و 300 تومان رسیده و این امر بیانگر زیان حداقل 20 درصدی مرغداران را است.

چندی پیش مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در این خصوص اظهار داشت: شروع ایام محرم و بسته شدن تالارها و متوقف شدن مراسم‌ها و جشن‌های عروسی موجب تقاضای کاهش خرید مرغ زنده و حجم انبوه تولیدشده، اما از پنج‌شنبه هفته گذشته شرکت پشتیبانی امور دام البته با تأخیر زیادی وارد عمل شده و نسبت به جمع‌آوری مرغ اقدام کرده تا با این کار بتوانند بازار مرغ را تنظیم کنند.

حال جای این سؤال است که چرا خرید تضمینی مرغ همانند سایر محصولات کشاورزی صورت نمی‌گیرد، تا در ایامی که با حجم ترافیک بالای تولید و کاهش تقاضا مواجه هستیم، شاهد زیان بیش‌ازپیش مرغداران نباشیم زیرا مرغداران باوجود سختی‌ها و گرفتاری‌های متعدد دیگر لحظه‌ای آسوده‌خاطر نیستند و تنها خرید تضمینی و راه یافتن مرغ به تالار بورس، شاید بتواند تولیدکنندگان را از گرفتاری‌های تولید خلاص کند.

عظیم حجت مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای متعادل شدن قیمت از هفته گذشته تاکنون حدود 2 میلیون و 500 تن گوشت مرغ از مرغداران خریداری کرده اما تاکنون تأثیر مثبتی در بازار نداشته است.

حجت در ادامه بیان کرد: درواقع به سبب تهاتر قیمت مرغ قرار است قیمت نهاده دامی اعم از ذرت و سویا که در اختیار شرکت پشتیبانی است با 10 درصد کاهش در اختیار مرغدار قرار گیرد زیرا قیمت نهاده شرکت پشتیبانی از قیمت بازار بالاتر است و به همین خاطر فروش مرغ از سوی مرغداران به شرکت پشتیبانی استقبال چندانی نداشته که امیدواریم با ابلاغ این مصوبه و حجم فروش بیشتر از سوی مرغداران که موجب روند تعادلی قیمت در بازار است مواجه شویم.

وی گفت: با توجه به مازاد مرغ در کشور باید برای افزایش صادرات آن اقدامی صورت گیرد زیرا به سبب یارانه صادراتی که دولت ترکیه به صادرکنندگان پرداخت می‌کند صادرکنندگان کشور نیز توان رقابت در بازارهای هدف را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با اشاره به عرضه مرغ در بورس تصریح کرد: درواقع از دولتمردان درخواست عرضه مرغ همانند سایر کالاهای کشاورزی به بورس را داریم تا تولیدکنندگان غیرمجاز در این میان نتواند مرغ خود را از طریق بورس عرضه کنند و از طرفی در حال حاضر مابه‌التفاوت قیمت توسط شرکت پشتیبانی پرداخت‌شده اما می‌توان گفت که این امر به زیان مرغداران است و باید مابه‌التفاوت آن همانند سایر کالاها توسط دولت پرداخت شود.

فراز و نشیب‌های تولید و زیان‌های سریالی مرغداران از سال گذشته تاکنون به اتمام نرسیده و در این میان برخی مسئولان همانند سال گذشته اصرار بر عدم عرضه مرغ و خرید از سوی شرکت پشتیبانی دارند اما این امر در حالی است که شرکت پشتیبانی در طول یک هفته با خرید 2500 تنی مرغ از مرغداران هم نتوانسته است مرهمی بر زخم تولیدکنندگان باشد و حال جای سؤال دارد که مسئولین چه تمحیداتی را برای زیان مرغداران در نظر گرفته‌اند تا آن‌ها را از سردرگمی تولید نجات دهند؟