زور صادرات به مازاد تولید نمی‌رسد/ تخم‌مرغ گرفتار مرغ‌های پیر

دبیر کل کانون سراسری مرغ‌ تخم‌گذار از افزایش ۲۵ درصدی صادرات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: مازاد تولید سبب شده تغییری در قیمت این کالا ایجاد نشود و حداقل ۱۳ میلیون مرغ پیر وجود دارد که باید حذف شود.

سید فرزاد طلاکش در گفتگو با مهر شرایط بازار تخم‌مرغ را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: مازاد تخم‌مرغ آن‌قدر زیاد است که تغییری در قیمت این کالا ایجاد نمی‌شود، ضمن اینکه حذف نشدن مرغ‌های پیر نیز به این مازاد محصول کمک کرده است.

وی با بیان اینکه حداقل ۱۳ میلیون مرغ پیر وجود دارد که باید حذف شوند اما در حال حاضر تخم می‌گذارند، افزود: مباحث به وجود آمده در مورد خمیر مرغ یکی از علل عدم حذف این مرغ‌هاست و علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی عزم جدی برای حل مشکلات ایجادشده نداشته است.

طلاکش، وضعیت صادرات را مساعد دانست و گفت: صادرات این محصول نسبت به سال قبل حداقل ۲۵ درصد رشد داشته است و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵ هزار تن صادرات انجام‌شده و در صورت ادامه روند فعلی تا پایان سال این میزان به ۷۰ هزار تن خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۴۵۰ تومان و قیمت تمام‌شده تولید حدود ۴۲۳۰ تومان است.