ذائقه مردم در مصرف مرغ چاق نیازمند تغییر است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور یکی از دلایل تولید مرغ سنگین و چرب از سوی مرغداران را وجود تقاضا در کشور دانست و گفت: ذائقه مردم در مصرف مرغ چاق نیازمند تغییر است.

همایون دارابی با اشاره به وجود 23 هزار واحد پرورش مرغ در کشور، یکی از معضلات صادرات مرغ را تولید مرغ چاق با وزن بیش از 2 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این در حالی است که استاندارد وزن مرغ صادراتی بین 1،200 تا 1،800 است.

وی درعین‌حال سود مرغداران در تولید مرغ چاق را به‌مراتب بهتر دانست و ضمن تأکید بر تغییر ذائقه مصرف مردم از مرغ چاق به استاندارد، گفت: مرغ با وزن استاندارد علاوه بر اینکه فاقد چربی است به لحاظ اقتصادی نیز برای خانوارها به‌صرفه‌تر خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور، با اشاره به واردات سالانه 50 تا 100 هزار تنی مرغ در طول سه سال اخیر به کشور، گفت: این در حالی است که در حال حاضر 150 تا 200 هزار تن پتانسیل صادرات مرغ در کشور ایجادشده است.

دارابی همچنین با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن گوشت مرغ قابل‌طبخ از 2،5 میلیون تن مرغ زنده در کشور، گفت: رفع مشکلات تولید در صنعت مرغ تنها صادرات است.

وی در خصوص وضعیت تولید مرغ با توجه به نهاده و تغییرات قیمتی آن، شرایط فعلی تولید مرغ در کشور را مناسب توصیف کرد و افزود: ماه‌های مهر، آبان و آذر حجم تولید برخلاف سایر ماه‌ها که 150 هزار تن بوده است، به 170 هزار تن افزایش‌یافته و دلیل آن نیز افزایش جوجه ریزی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور همچنین با اشاره به اجازه واردات نهاده به این اتحادیه، اقدامات لازم به‌منظور تخصیص مناسب ارز به مرغداران را مورد تأکید قرارداد و گفت: ایجاد اطمینان و کاهش هزینه تولیدکنندگان درگرو تخصیص ارز مناسب از محل یارانه‌ها است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداری سراسر کشور در ادامه، با انتقاد از مصاحبه غیر کارشناسی برخی از افراد غیرمسئول در خصوص مرغ، این اطلاع‌رسانی را تنها تشویش اذهان عمومی دانست.

وی افزود: متأسفانه در شرایطی که تولیدکنندگان مرغ به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید با انواع و اقسام مشکلات روبرو هستند، انتشار این‌گونه اخبار غیرواقعی تنها فعالان این صنف را دلسرد و برای صنعت ایجاد مشکل می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، با اشاره به توان صادراتی ایجادشده در صنعت مرغ کشور، به تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و با بیان اینکه برخی از کشورها ازجمله عراق تنها از ایران واردات مرغ دارند، گفت: متأسفانه اظهارات نسنجیده و غیر کارشناسی افراد غیرمسئول می‌تواند در این خصوص مشکل‌زا باشد.

دارابی با اشاره به اینکه مرغ تولید در داخل کشور محدود به یک منطقه و استان خاص نیست و حتی نهاده مرغ نیز از چند کشور مختلف ازجمله آرژانتین، برزیل، روسیه و اوکراین تامین می‌شود، گفت: هنگامی‌که طبق روش‌های علمی نمونه‌ای از یک گروه از جامعه آماری مورد آزمایش قرار می‌گیرد، نتیجه حاصله تنها معرف همان گروه خواهد بود و نسبت دادن آن به‌کل جامعه آماری اقدامی نسنجیده است.