خروج دام، مرغ زنده و گوشت قرمز از خراسان رضوی ممنوع شد

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: به منظور کاهش قیمت دام و گوشت در بازار، خروج دام و مرغ زنده و لاشه گوشت قرمز از این استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن جعفری سرپرست استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، تاکید کرده‌اند لذا شرایط جنگی با شرایط عادی متفاوت است، اتخاذ برخی تصمیم‌ها در شرایط جنگ اقتصادی، می‌تواند اثرات فراوان در حوزه‌های مختلف به ویژه در وضعیت معیشت مردم داشته باشد.
او افزود: از مدیران انتظار می‌رود، شرایط را درک کنند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که مردم کمترین فشار را متحمل شوند لذا هر برنامه‌ریزی می‌تواند اثرات بسیار در جامعه بویژه سطوح پایین آن داشته باشد. 

سرپرست استانداری خراسان رضوی ادامه داد: منشاء برخی مشکلات مربوط به افزایش قیمت‌ها خارج از خراسان رضوی است که باید سازمان صنعت، معدن و تجارت این موارد را جمع بندی کرده و از طریق پیگیری از مرکز کشور، مشکل را حل کند.

جعفری بیان کرد: برخی افزایش قیمت‌ها نیز دلایل داخلی دارند که شامل عرضه کالا خارج از شبکه توزیع، عدم نظارت جدی، جسارت برخی افراد برای گران فروشی و عدم پاسخگویی آنان است و برخی نیز در پشت جریانات بوده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

او تصریح کرد: باید دلایل استانی افزایش قیمت کالا‌ها به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد و “تعارف” نیز در این قضیه کنار گذاشته شود و با افراد اخلالگر در چرخه عرضه کالا بویژه کالا‌های اساسی برخورد قاطع صورت گیرد و به طور کامل اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند افرادی از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و با هدف اینکه شرایط غیرواقعی را تحمیل کنند، سود‌های بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها نگران کننده است تاکید کرد: زمانی کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی عملکرد موفقیت آمیزی دارد که قیمت ۹۰ درصد کالا‌ها رشد منفی داشته باشد، بنابراین باید ۱۰ قلم اصلی کالا‌های اساسی به صورت ویژه رصد و پیگیری شود و راهکار‌ها برای کاهش قیمت آن‌ها احصا گردد.

 

جعفری اظهار کرد: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان نیز از طرح‌ها و راهکار‌های مدیران برای کاهش روند قیمت‌ها استقبال می‌کند، در حوزه نهاده‌های دامی نیز هر یک از مدیران طرحی دارند، این ستاد آمادگی بررسی آن را دارد.

او افزود: در حوزه مرغ منجمد با توجه به جو روانی ایجاد شده انتظار می‌رود گوشت منجمد مرغ با سرعت و از کانال‌های مطمئن توزیع شود تا نیاز‌های اولیه مردم در این زمینه برطرف گردد.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با توجه به افزایش بازرسی و نظارت‌ها بر بازار ادامه داد: با کسانی که در شرایط جنگ اقتصادی در کنار نظام نیستند و از شرایط سوء استفاده می‌کنند، باید بلافاصله برخورد سخت قانونی و عبرت آموز انجام شود.

عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به تشریح مقایسه قیمت‌ها از ۲۷ شهریور تا ۲۷ مهر ماه امسال پرداخت و گفت: در این مدت ۱۵ قلم کالا در گروه مواد غذایی به طور متوسط ۲۹ درصد افزایش قیمت و ۶.۱ درصد کاهش قیمت داشته است که بیشترین قیمت مربوط به گوجه فرنگی به میزان ۱۹۴.۱ درصد، پیاز زرد ۵۷.۱ درصد و روغن نباتی جامد ۵۴.۵ درصد می‌باشد. 

او افزود: در این مدت متوسط افزایش قیمت‌ها در گروه نهاده‌ها به میزان ۴۰ درصد بوده که در بین آن‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به گندم آزاد با ۸۷ درصد است.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت متوسط افزایش قیمت در بین ۶ قلم کالا در گروه مواد پروتئینی ۱۸.۵ درصد و متوسط کاهش قیمت‌ها در این تعداد ۱۱.۸ درصد بوده که بیشترین افزایش قیمت کالا در این گروه مربوط به جوجه یک روزه گوشتی به میزان ۴۲.۱ درصد و کمترین کاهش قیمت کالا مربوط به تخم مرغ با ۱۱.۸ درصد است.

عباس اخوان بیان کرد: در این مدت قیمت ۱۱ قلم کالا در گروه مصالح ساختمانی بین ۱.۲ تا ۵۴.۵ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش مربوط به شن و کمترین افزایش مربوط به تیرآهن است.

او تصریح کرد: در این مدت قیمت تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز در این استان از میانگین کشوری قیمت آن‌ها کمتر بوده، اما قیمت شکر و برنج پاکستانی در خراسان رضوی از قیمت میانگین کشوری آن‌ها بیشتر شده است.

اخوان علت افزایش قیمت پیاز را ذخیره سازی و عدم فروش کافی آن و علت افزایش قیمت گوجه فرنگی را کاهش دمای هوا و خروج آن از مرز عراق و پاکستان ذکر کرد.