حمایت جدی دولت یازدهم از تولیدکنندگان دام و طیور بخش کشاورزی

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت یازدهم طی 2 سال گذشته با حمایت جدی از تولیدکنندگان بخش دام و طیور توانست علاوه بر کاهش قیمت نهاده‌های تولید و ارائه یارانه به این بخش در خودکفایی تولید گوشت مرغ نقش بسزایی داشته باشد.

«حسن رکنی» روند تولیدات بخش کشاورزی طی 2 سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا دولت یازدهم طی 2 سال گذشته برنامه‌های حمایتی درزمینهٔ قیمت‌گذاری مناسب نهاده‌ها و تامین بخشی از یارانه موردنیاز بخش دام و طیور داشته؛ گرچه اعتقادداریم که تخصیص یارانه به این بخش لازم بوده اما متأسفانه میزان اعتبارات آن کافی نبوده به‌طوری‌که نیاز بخش را تامین نکرده است.

رکنی درزمینهٔ تولید مرغ و تخم‌مرغ گفت: خوشبختانه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم خودکفایی کشور در تولید گوشت مرغ بوده به‌طوری‌که علاوه بر تامین نیاز داخل، سال گذشته بیش از 150 هزار تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شد که این اتفاق در تاریخ صنعت دام و طیور کشور بی‌سابقه بوده است. چراکه تا سال 92 بخش اندکی از گوشت مرغ موردنیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد و هنوز ما به خودکفایی در این صنعت نرسیده بودیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 2 میلیون و 40 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به 2 میلیون و 100 هزار تن برسد.

وی با بیان آنکه تولید تخم‌مرغ در سال 92 حدود 870 هزار تن بوده است، اضافه کرد: سال گذشته تولید تخم‌مرغ به 925 هزار تن رسید که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 950 هزار تن برسد.

رکنی تصریح کرد: این در حالی‌ است که پیش‌بینی می‌شود امسال زمینه صادرات 100 هزار تن گوشت مرغ و 100 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای همسایه نیز فراهم شود که این رقم می‌تواند در توازن صادرات و واردات بخش دام‌پروری نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

وی یکی از مخاطبان بزرگ بخش دام و طیور را تولیدکنندگان شیر خام برشمرد و اظهار داشت: در سال 92، حدود 8 میلیون و 260 هزار تن شیر خام در کشور تولیدشده بود.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: درحالی‌که برای سال 93 تولید هشت میلیون و 600 هزار تن شیر خام پیش‌بینی‌شده بود اما با حمایت‌های مؤثر دولت یازدهم و همکاری تولیدکنندگان این میزان به 8 میلیون و 800 هزار تن تولید در همان سال رسید.

رکنی تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری با استمرار حمایت‌ها میزان تولید شیر خام کشور به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد.

وی علت تأکید دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت افزایش میزان تولید شیر خام را رشد مصرف شیر در سبد خانوار دانست و گفت: شیر به‌عنوان یک ماده غذایی کامل و سلامت بخش جامعه در تمام دنیا در سبد خانوار قرار دارد بنابراین انتظار می‌رود با حمایت‌های دولت این محصول بیش‌ازپیش مورد مصرف مردم ما نیز قرار گیرد تا جامعه سالمی داشته باشیم و به‌جای هزینه برای درمان بتوانیم از افزایش بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

رکنی افزود: در همین راستا دولت برای حمایت از تولیدکنندگان شیر خام طی دو سال گذشته افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول را مورد تأکید قرار داده به‌طوری‌که سال 93 نرخ هر کیلوگرم شیر خام با توجه به هزینه‌های تمام‌شده تولید 1440 تومان تعیین شد اما متأسفانه کارخانه‌های لبنی از این مصوبه تمکین نکردند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر نیز آنچه مورد تأکید دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد اجرای مصوبه 1440 تومانی شیر خام برای سال جاری است که طبق آخرین نشست ستاد تنظیم بازار طی هفته گذشته سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به اجرای مصوبه شیر خام باقیمت 1440 تومان ملزم شد.

وی جایگاه مصرف محصولات پروتئینی و لبنی را در سبد خانوار پراهمیت دانست و گفت: دولت یازدهم به هر شکل ممکن تأکید دارد که این اتفاق در جهت کمک به دامداران کشور عملیاتی شود و این مهم به‌طور حتم رخ خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درزمینهٔ تولید گوشت قرمز، افزود: همواره دولت یازدهم به دنبال روند افزایش تولید داخلی گوشت قرمز و کاهش واردات بوده که این امر حاصل نمی‌شد مگر آنکه بازده تولید در دام سبک افزایش پیدا می‌کرد.

وی اظهار داشت: در همین راستا طی دو سال گذشته نزدیک به 1000 رأس دام سبک اصلاح نژاد شده وارد کشور شد که همین امر باعث بهبود راندمان لاشه و تعداد بره زایی شده است.

رکنی گفت: طی 2 سال اخیر درزمینهٔ افزایش تولید دام سنگین نیز برنامه تغییر ژنتیکی را در اولویت برنامه‌های خود داشته‌ایم به‌طوری‌که علاوه بر دام هلشتاین که به شکل صنعتی در سراسر کشور نگهداری می‌شود تاکنون یک گله 1000 رأسی دام سمینتال نیز به کشور واردشده که اتفاق مثبتی در دولت یازدهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: طی سال‌های قبل از 92، حدود 90 درصد گوشت قرمز کشور در داخل و بیش از 10 درصد از طریق واردات تامین می‌شد درحالی‌که با توجه به اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در دولت یازدهم بیش از 90 درصد گوشت موردنیاز کشور در داخل تامین و حدود 6 درصد از طریق واردات تامین می‌شود که در نظر داریم میزان واردات گوشت قرمز روند کاهشی را طی کند.

رکنی اضافه کرد: به‌طوری‌که در سال 93، حدود 785 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد که امسال پیش‌بینی می‌شود رقم تولید این محصول به 801 هزار تن برسد ضمن آنکه امیدواریم در آینده نزدیک در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، شناسنامه‌دار شدن و هویت گذاری دام‌های سبک و سنگین را یکی دیگر از اقدامات مؤثر دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: البته این طرح در دولت قبل پایه‌گذاری شده بود اما دولت یازدهم اقدام عملیاتی وسیعی را در این خصوص انجام داد به‌طوری‌که در برخی استان‌ها 100 درصد دام‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند به‌طور مثال در سیستان و بلوچستان با شناسنامه‌دار شدن دام‌ها به‌طور کامل دام‌های داخلی از دام‌های وارداتی تفکیک‌شده‌اند.

وی تأکید کرد: به‌نحوی‌که در سه‌ماهه اول سال جاری درمجموع اقلام صادراتی حوزه دام و طیور حدود 30 درصد بهبود تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم که امیدواریم با حمایت دولت از برنامه‌های دام و طیور در کلان کشور بتوانیم این عدد را تا پایان سال جاری افزایش دهیم.

وی با اشاره به این‌که ایران رتبه هشتم تولید عسل جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال 92 حدود 74 هزار تن عسل در کشور تولید شد که خوشبختانه باوجود تغییرات آب و هوایی و خشک‌سالی‌ها این میزان در سال 93 به 78 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به رقم تولید سال گذشته دست پیدا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بهبود ضریب تبدیل غذایی بخش طیور افزود: طی دو سال گذشته با توجه به تأکید وزارت جهاد کشاورزی بر عملیاتی شدن و توسعه زنجیره‌های تولید، خوشبختانه ضریب تبدیل غذایی این بخش حدود 0.2 بهبود پیداکرده است.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم توسعه زنجیره تولید در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار گرفت که هم‌اکنون نیز نهادینه‌شده است به‌طوری‌که در مراسم افتتاح پروژه‌های استانی حداقل یک مورد زنجیره تولید راه‌اندازی می‌شود.

به گفته رکنی، در زمان حاضر حدود 48 شرکت زنجیره‌ای طیور در کشور موجود است که تاکنون 10 شرکت از سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوز فعالیت رسمی دریافت کرده‌اند که در نظر داریم این تعداد شرکت‌ها در کشور افزایش یابد تا تولید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بخش طیور حدود 3 میلیون تن تولید و بیش از 6 میلیون تن نهاده مصرف می‌شود بنابراین به‌اندازه هر دهمی که ضریب تبدیل غذایی بهبود یابد، به میزان چند 100 هزار تن شرایط مصرف دان کشور نیز کاهش می‌یابد که این اتفاق مثبتی در بخش طیور خواهد بود.

وی با بیان این‌که بهبود ضریب تبدیل غذایی در 10 درصد از جمعیت کشور اعمال‌شده است، گفت: در سال 92 ضریب تبدیل غذایی 2.1 بوده که با اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر بر توسعه زنجیره تولید کشور هم‌اکنون این رقم به 1.9 رسیده است که البته اندکی با ضریب تبدیل واقعی که 1.6 است فاصله‌داریم.