جابجایی مرغ بدون گواهی دامپزشکی،ممنوع!

به گفته ی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری جابه‌جایی هرگونه مرغ زنده بین استانی و درون استان بدون گواهی نظارت شبکه‌های دامپزشکی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز استان؛ آقای صالحی با بیان این خبر گفت: به منظور حفظ سلامتی طیور و جلوگیری از هرگونه بیماری باید جابجایی مرغ با گواهی این اداره متولی باشد.

وی افزود: ماهانه حدود ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ۲۲۰ مرغداری صنعتی این استان با صدور گواهی سلامت و نظارت ماموران دامپزشکی در این استان صورت می‌گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، سلامت کامل مرغداری‌های و اماکن نگهداری طیور خانگی استان را یادآور شد و افزود: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های همجوار، تاکنون هیچ گونه کانون آلوده به این نوع بیماری طیور در استان گزارش نشده است.

صالحی  ادامه داد: این استان به دلیل اینکه یکی از مناطق ورود پرندگان مهاجر است و امکان انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دور از انتظار نیست، از این‌رو آمادگی لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان فراهم است.

وی اضافه کرد: وجود تالاب‌های بین‌المللی گندمان، چغاخور و سولقان و جاری بودن سه رودخانه کارون، دز و زاینده‌رود استان باعث می‌شود تا همه ساله هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این آبگیر‌ها را انتخاب کنند که این امر نیز می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: علاوه بر این، پرورش بیش از ۴۵۰ هزار طیور در خانه‌ها به صورت سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ۲۲۰ مرغداری، باعث می‌شود تا توجه مسوولان به پیشگیری از شیوع این بیماری معطوف شود.

صالحی به پرورش دهندگان مرغ خانگی توصیه کرد: در این فصل با محصور کردن طیور خانگی و جلوگیری از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر به توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی توجه کنند.

به گفته وی، تاکنون در این استان و سطح کشور هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.