توصیه‌های سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان

سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که در صورت عمل نکردن به دستورالعمل‌های دامپزشکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت طیور کشور وارد می‌کند.

سازمان دامپزشکی کشور پیرو اطلاعیه شماره 5، خود در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور اعلام کرده است که این بیماری تاکنون در11 استان تهران، البرز، قزوین، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، گیلان، قم، مرکزی و لرستان در پرندگان وحشی، طیور روستایی و واحدهای صنعتی پرورش طیور مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرارگرفته است.

در ادامه این اطلاعیه آمده: البته در برخی از استان‌ها ازجمله آذربایجان شرقی، البرز و گلستان موارد جدید بیماری طی 10 روز گذشته شناسایی نشده است.

ازآنجایی‌که ورود آلودگی به کشور در ابتدا از سوی پرندگان وحشی مهاجر پذیرفته، لیکن ادامه انتشار آلودگی به دلیل رفتار پرخطر پرورش‌دهندگان روستایی و صنعتی (ازجمله خرید طیور زنده از بازارچه‌ها و دوره‌گردها، ورود خودرو و افراد به شکل‌های مختلف به واحدهای پرورش طیور صنعتی و رفت آمد یک مالک در چند واحد تحت مالکیت و … ) صورت گرفته است.

همچنین به‌رغم اعلام ممنوعیت صید، شکار و عرضه پرندگان وحشی متأسفانه شاهد عرضه این دسته از پرندگان و خرید آن توسط برخی شهروندان به‌ویژه در مناطق شمالی کشور هستیم.

در ادامه اطلاعیه سازمان دامپزشکی آمده است که مقابله با بیماری مستلزم رعایت دقیق موارد اعلام‌شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور به‌ویژه ضوابط امنیت زیستی بوده و در صورت عدم رعایت آن خسارت جبران‌ناپذیری به صنعت طیور کشور وارد خواهد شد.

در همین زمینه کماکان از هم‌وطنان تقاضا می‌شود:

1- از خرید هرگونه طیور بومی و پرندگان صیدشده جداً خودداری شود.

2- به روستائیان به‌خصوص در استان‌های شمالی توصیه می‌شود نسبت به محصور کردن طیور خود به‌منظور قطع ارتباط طیور اهلی با وحشی اقدام کنند.

3- پرورش‌دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی کلیه موارد را (کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده‌های مورداستفاده در مزرعه ، خودداری از انتقال کود مرغی و… ) با جدیت و دقت اجرا کنند.

4- هم‌وطنان در صورت مواجهه با هرگونه تلفات غیرعادی طیور، ضمن گزارش بیماری، دفن و یا امحاء بهداشتی لاشه‌های طیور تلف‌شده را با هماهنگی نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی انجام دهند.

سازمان دامپزشکی کشور همچون گذشته و به‌صورت شبانه‌روزی حتی در ایام تعطیل نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ اعمال کرده و شهروندان می‌توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.

در همین ارتباط رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار با محصولات طیور و پخت کامل این محصولات از اصول اولیه بهداشت فردی است.