تغذیه در دورن کرونا

اواخر سال پیش ویروس منحوسی موسم به کرونا پا به زندگی روزمره ی انسان ها گذاشت و تا این لحظه که درحال مطالعه ی این مطلب هستید، این عنوان پر دردسر بر سر جای خود ایستاده است. برای جلوگیری از کاهش احتمال ابتلا به کرونا و دیگر امراض و یا کاهش عوارض آن ها، می بایست سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن، داشتن رژیم غذایی مناسب است.

 

در ادامه به معرفی ملزومات رژیم غذایی سالم اشاره خواهیم کرد؛

 

پروتئین

استفاده از منابع پروتئینی موجب بالا رفتن ایمنی بدن می شود؛ از غذا هایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ که سرشار از پروتئین اند غافل نشوید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که: نیاز فرد بیمار به مصرف پروتئین نیز بیشتر از افراد سالم است.

 

مایعات

مصرف مایعات به مقدار لازم باعث دفع سموم و در نتیجه، ارتقای سطح ایمنی بدن می شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که: شیر و دوغ هم به دلیل مایع بودنشان و هم به دلیل داشتن پروتئین، گزینه های مناسبی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی می باشند.

 

 

ویتامین ها

ویتامین از جمله موارد ضروری برای سالم نگه داشتن بدن و بهبودی به شمار می روند.

 

ویتامین A

ویتامین A به عنوان یک ماده ی کمکی برای جذب، ذخیره و حذف آهن در بدن عمل می کنند؛ کمبود آهن موجب تضعیف سیستم ایمنی و کم خونی می شود. منابعی که دارای این ویتامین هستند شامل منابع حیوانی مانند جگر، قلوه، شیر، زرده ی تخم مرغ، کره و منابع گیاهی مانند اسفناج، میوه های رنگی، کاهو، هویج، موز، طالبی، انگور، زردآلو و مرکبات می شوند.

 

ویتامین E

ویتامین E علاوه بر تقیت سیستم ایمنی بدن، به عنوان یک ماده ی آنتی اکسیدان محسوب می شود. این ماده در برخی از روغن های گیاهی مانند روغن کانولا، آفتابگردان، ذرت و گلرنگ یافت می شود.

با مصرف فندق، بادام، گردو، اسفناج، سیب زمینی، کلم پیچ و سویا می توانید این ویتامین را جذب کنید.

 

ویتامین D

مصرف ویتامین D موجب افزایش سطح ایمنی بدن و استحکام اسخوان ها و به طور کلی اسکلت بدنی می شود. این ویتامین را می توانید با مصرف لبنیات، زرده ی تخم مرغ ، ماهی های چرب و… جذب بدن خود کنید.

 

ویتامین C

مصرف ویتامین C موجب جذب بهتر آهن در بدن می شود.

منابع این ویتامین شامل سبزی ها، انواع فلفل ها، اسفناج، توت فرنگی، گوجه فرنگی، گریپ فرود، انبه، لیمو، کلم، سیب زمینی، مرکبات و کیوی می شود.

 

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B باعث سوخت و ساز بدن می شوند، همچنین هنگام وقوع حالت تب، نیاز بدن به این ویتامین ها بیشتر است. منابع این ویتامین ها شامل میوه ها، لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، حبوبات، غلات سبوس دار و مغز ها می شود.

 

روی (Zn)

مصرف روی سبب تقویت سیستم ایمنی می شود. موادی چون گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، تخم مرغ و حبوبات منابع خوبی برای جذب روی هستند.

 

 

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

 

مصرف غذا های سالم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؛ در مقابل، خوردن غذاهای ناسالم موجب تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد.

توصیه می شود از خوردن غذا های چرب و شور، کنسرو ها، سوسیس و کلباس و تنقلات شور استفاده نشود.

 

از گرفتن رژیم های لاغری بپرهیزید

گرفتن رژیم لاغری منجر به کاهش مواد مصرفی و در نتیجه کاهش سطح انرژی شده و همچنین سبب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن می شود.

نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که: افرادی که به منظور کنترل یا کاهش احتمال ابتلا به بیماری، از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند، می توانند این رژیم غذایی را ادامه دهند.

 

 کلام آخر؛

غذاهایی که می توانند شما را در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به کرونا و بیماری های دیگر یاری دهند، شامل لبنیات، گوشت قرمز، مرغ، گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی، غلات سبوس دار، حبوبات، تخم مرغ، مرکبات، میوه ها، اسفناج، فلفل، لیمو و… می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *