بازار مرغ در بهار به تعادل می رسد

ساری-ایرنا- عضو اتحادیه مرکزی مرغداران کشور گفت: با به ثمر رسیدن جوجه ریزی در مرغداری های کشور در بهار ( اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه) بازار قیمت مرغ به آرامش و تعادل نزدیک می شود.

عطاالله حسن زاده روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا التهاب فعلی بازار مرغ را ناشی از ورود دلالان، تحریک مصرف با اجرای طرح تنظیم بازار، چند نرخی شدن آن و کمبود مرغ در بازار به دلیل بیماری نیوکاسل زمستانی دانست.
وی آرامش بهاری نرخ مرغ را در بازار منوط به تامین نهاده های مرغی با نرخ ارز مصوب دولتی از سوی وزارت جهادکشاورزی و استمرار این کار بیان کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بخشی از گرانی قیمت مرغ را ناشی از تلفات جوجه براثر بیماری نیوکاسل و ترس مرغداران برای تولید در زمستان سال جاری بیان کرد و اظهار داشت: اگر دولت بتواند با تامین به موقع نهاده ها تولیدکنندگان را تشویق به تولید بیشتر کند، با ظرفیت موجود کشور این بازار تعدیل و توان برای صادرات نیز افزایش خواهد یافت.
حسن زاده قیمت نهایی هر کیلوگرم مرغ زنده را درب واحد مرغداری با نرخ نهاده های آزاد و احتساب سود 12 درصدی، حدود 90 تا 93 هزار ریال اعلام کرد و افزود: با این وجود مرغداران برای حمایت از مصرف با در اختیار گذاشتن 20 درصد تولید برای تنظیم بازار موافقت کردند، ولی این کار به کاهش قیمت مرغ منجر نخواهد شد.
وی اصلاح ساختار تولید در مرغداری ها، به روز شدن این واحدهای تولیدی در راستای کاهش هزینه ها را عامل دیگری برای افزایش بهره وری و تعدیل شدن نرخ مرغ در بازار دانست و خواهان کمک دولت برای تامین نقدینگی تولید مرغ و اصلاح مرغداری ها شد.

***گرانی مرغ زیرسایه دلالان/13 هزار تومان قیمت متعادل
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گرانی اخیر گوشت مرغ را ناشی از وورود دلالان به بازار عرضه و تقاضا بیان کرد.
حسن زاده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت مرغ با نرخ 150 هزار ریال برای هر کیلوگرم منطقی نبوده و ورود دلالان به این بازار، نوسان قیمتی را به دنبال داشته است.
وی قیمت متعادل مرغ را با وجود گرانی جوجه یکروزه و سایر نهاده های دامی حدود 130 تا 135 هزار ریالدانست و مازاد بر این قیمت را ناشی از وجود واسطه ها و دلالان در حلقه عرضه و تقاضا بیان کرد.
عضو اتحادیه مرکزی مرغداران کشور کاهش تولید مرغ به دلیل بیماری نیوکاسل و تلفات زیاد ناشی از آن را دلیل دیگری بر نوسان قیمتی این مواد پروتینی در ماه های اخیر دانست.
وی اضافه کرد: اجرای طرح تنظیم بازار در شرایط فعلی باعث دامن زدن به رشد تقاضا می شود و تحریک مصرف را در پی دارد و این کار نمی تواند روند قیمت نرخ مرغ را کاهش دهد.
حسن زاده پیشنهاد کرد دولت به جای اجرای طرح تنظیم بازار با توزیع مرغ 11هزار و 500 تومانی به دنبال تامین نهاده ها با ارز مصوب و تشویق به تولید بیشتر و اشباع بازار برود.
در سطح کشور حدود 2 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که 11 درصد آن در 2 هزار و 500 مرغداری استان مازندران انجام می شود.