انتقاد از بحران سازی در صنعت طیور مازندران با اظهارات یک مسئول، آماده مناظره با دامپزشکی هستیم

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران از آمادگی تولیدکنندگان برای مناظره با سازمان دامپزشکی با توجه به شایعات اخیر مطرح‌شده خبر داد و گفت: طبق اظهارات مسئولان سازمان دامپزشکی، حتی یک مورد آلودگی در مرغ صنعتی وجود ندارد.

به گزارش فارس، سید حمزه درواری، رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران دقایقی قبل به سؤالات خبرنگاران درباره مشکلات اخیر پیش‌آمده در مورد سلامت مرغ‌های گوشتی تولیدشده استان پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا بیش از واقعیت در مازندران بزرگ‌نمایی شده است، اظهار داشت: اظهارات عجولانه و مبهم یک مسئول سازمان دامپزشکی کشور بر بحرانی شدن این موضوع کمک کرد.

این نماینده فعال کارفرمایی با بیان اینکه بیماری موجود فقط در بخش مرغ‌های بومی مشاهده‌شده است که از سوی شهرهای دیگر همچون ورامین به استان ارسال شد، افزود: این موضوع بیانگر کوتاهی سازمان دامپزشکی کشور در شناسایی به‌موقع و ممانعت از ورود آن به مازندران است.

درواری با اشاره به اینکه با بررسی‌ فنی و دقیق تاکنون هیچ آثاری از بیماری در مرغ‌های صنعتی مشاهده نشده است، گفت: متأسفانه بیان نارس، مبهم و چندپهلو از سوی سازمان دامپزشکی به‌گونه‌ای بود که زمینه ایجاد شایعات دردسرآفرین برای صنعت طیور مازندران فراهم شد، تا این حد که باور عمومی بر این بنا شد که مرغ صنعتی مازندران غیربهداشتی و ناقل بیماری است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران گفت: مازندران به دلیل برخورداری از بهترین اقلیم برای پرورش مرغ، امکان صادرات به دیگر شهرها را ندارد و این ممنوع سازی شائبه‌های فراوانی را برای تضعیف جایگاه صنعت ایجاد کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: در دنیا دولت‌های باتدبیر معمولاً منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار را برای برخورد با وقایع این‌چنینی اتخاذ می‌کنند، اما در کشور ما آسان‌ترین کار یعنی محدودسازی لحاظ می‌شود.

درواری تصریح کرد: اگر دولت قصد ممنوعیت دارد، قطعاً باید زیان‌های واردشده از این تصمیم را به تولیدکننده بپردازد، چراکه هم‌اکنون فروش جوجه یک‌روزه و مرغ گوشتی در پایین‌ترین قیمت خود انجام می‌شود.

وی با ارائه آماری از میزان تولید جوجه یک‌روزه کشور گفت:‌ هم‌اکنون مازندران 35 درصد از جوجه یک‌روزه کشور را تولید می‌کند.

رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران با اشاره به وضعیت صنعت طیور مازندران به نکات مهمی پرداخت و گفت: اعتقاد ما در وضعیت بحرانی صنعت در مازندران این است که سازمان دامپزشکی به‌جای شفاف‌سازی درست، ابهام گویی کرده است.

وی افزود: برای خروج مرغ گوشتی از مازندران به دیگر استان‌ها ممنوعیت وجود دارد، درحالی‌که هنوز هیچ سند دقیقی از آلودگی مرغ گوشتی صنعتی وجود ندارد.

درواری گفت: تابه‌حال سازمان دامپزشکی بر اساس شایعات و اظهارات بی‌اساس رأی به ممنوعیت خروج مرغ از مازندران داده است و اگر مبنا چنین است، چرا در سایر شهرها این قانون اجرانشده است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید کانون آلودگی را در استان مشخص کند، گفت: باید سؤال کرد که آیا کل مازندران و یا بخشی از آن در شعاع مسافتی مشخص کانون آلودگی است و اقدام ممنوعیت خروج تنها در کانون آلودگی اعمال شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران تأکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ‌های تا سایر 2 کیلو و 300 گرم را به کشتارگاه‌ها مجوز کشتار داده است و اکنون با شرایط پیش‌آمده به دلیل قرار گرفتن مرغ در شرایط وزن‌گیری، این مرغ‌ها به بیش از 3 کیلوگرم رسیده‌اند و از سایز مشخص‌شده عبور کرده‌اند.

وی گفت: اگر ممنوعیتی برای خروج مرغ مازندران وجود دارد،‌ آیا جامعه انسانی مازندران دچار بیماری نخواهند شد؟ بنابراین، اگر منشأ این بیماری برفرض محال در مازندران باشد، باید همان منطقه و بخشی از استان قرنطینه شود.

درواری گفت: اطلاعات فنی انجمن صنفی نشان می‌دهد که کانون آلودگی از سایر شهرها است و سازمان دامپزشکی باید کم‌کاری خود را در کنترل بیماری در شهرهای مبدأ جبران کند و اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا مرغ‌های آلوده به مازندران نیاید.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران از آمادگی خود برای مناظره با مسئولان سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: هرگونه مناظره با این افراد برای شفاف‌سازی شرایط فعلی وجود دارد.