افزایش چشمگیر قیمت واکسن دامی در بازار/ نرخ یک هزار تومانی هر عدد تخم‌مرغ منطقی است

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: قیمت هر واکسن آنفلوانزا ۴ هزار تومان است که نسبت به ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

 

 

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۲ هزار تومان معادل شانه‌ای ۲۴ هزار تومان است.

وی با انتقاد نسبت به نرخ مصوب ۱۲ هزار تومانی به ازای هر کیلو تخم مرغ در بازار افزود: مسئولان تنظیم بازار با اعلام نرخ ۱۲ هزار تومانی تخم مرغ قرار بود ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند که متاسفانه بسیاری از واحد‌ها سهمیه مهرماهشان را دریافت نکردند و با گذشت نیمی از آبان تعیین سهمیه نشدند.

نبی پور از افزایش چشمگیر قیمت واکسن دامی خبر داد و گفت: در ۳ تا ۴ ماه گذشته قیمت واکسن آنفلوانزا ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان بود که متاسفانه هم اکنون به ۴ هزار تومان رسیده است که این امر در افزایش هزینه تولید تاثیر بسزایی دارد.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه قیمت کارتن، شانه و مکمل‌ها جهش چندبرابری داشته است، بیان کرد: با وجود نوسان چشمگیر قیمت نهاده‌های تولید، نرخ تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۵ هزار تومان است که متاسفانه مرغداران طی ماه‌های اخیر زیان قابل توجهی متحمل شده اند.

وی درباره آخرین جزئیات صادرات تخم مرغ گفت: در جلسه اخیر مسئولان قول دادند که صادرات تخم مرغ را آزاد کنند که شوک صادرات و جو روانی، قیمت تخم مرغ را افزایش خواهد داد و این امر با واکنش مسئولان روبرو خواهد شد چرا که مرغدار و تولید برای مسئولان اهمیتی ندارد و آن‌ها با هر قیمتی تنها می‌خواهند قیمت را به صورت دستوری پایین نگه دارند که با ادامه این روند تولید دچار چالش می‌شود.

این مقام مسئول درباره اینکه فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ یک هزار تومان منطقی است، افزود: در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۲۴ هزار تومان معادل دانه‌ای ۸۰۰ تومان است که با وجود اعلام نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو تخم مرغ درب مغازه، نرخ یک هزار تومانی فروش به ازای هر تخم مرغ منطقی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و۹۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال، مرغداران به امید بازار مناسب در زمستان جوجه‌ریزی مناسبی داشتند که علی رغم مشکلات تامین نهاده‌های دامی، کمبودی در تولید و عرضه تخم مرغ نداریم.