اعلام پاکی مازندران از آنفلوآنزا و آغاز صادرات از هفته آینده

عید فطر برای مرغداران پیامد خوبی داشت و باعث شد که قیمت مرغ کشتار شده اندکی با افزایش روبه‌رو باشد که پس‌ازاین ایام، دوباره به قیمت سابق برگشت و مشکلات مالی مرغداران همچنان پابرجاست.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اعلام اینکه قیمت مرغ همچنان در تلاطم است، گفت: از شب‌های قدر به بعد و پس از ایام عید فطر، شاهد آن بودیم که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 300 تومان افزایش داشت، اما امروز دوباره به وضعیت سابق برگشت.

محمد یوسفی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب کشتارگاه چهار هزار تومان است، درحالی‌که در روزهای گذشته قیمت به چهار هزار و 300 تومان رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور که امروز برپاست، تغییراتی در هیئت‌مدیره ایجاد شود و به‌تناسب آن تصمیم‌های جدیدی برای تعامل قیمت‌های مرغ گرفته شود.

یوسفی ادامه داد: باید به‌گونه‌ای بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود تا قیمت‌ها خودبه‌خود تعدیل شود و امید می‌رود که هیئت‌مدیره جدید بتواند این اقدام را عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: مصرف مرغ را در سه بخش ذخیره‌سازی شرکت پشتیبانی امور دام، مصرف مردم و صادرات می‌توان خلاصه کرد که دراین‌بین شرکت پشتیبانی امور دام نتوانسته عملکرد مناسبی داشته باشد.

عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در ذخیره‌سازی و ورود مرغ به بازار مناسب نیست.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی یادآور شد: باوجودآنکه خرید مرغ مازاد توسط این شرکت اندکی از تلاطم بازار مرغ را کم کرده است، اما با ورود مرغ‌های منجمد به بازار دوباره ورشکستگی و مشکلات مرغداران شدت می‌گیرد.

یوسفی تأکید کرد: باید هیئت‌مدیره جدید فکری اساسی به وضعیت تولید و ورود آن به بازار داشته باشد.

وی از صادرات مرغ به عراق و کشورهای منطقه از هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باعث شد که صادرات با مشکلاتی روبه‌رو شود که با اعلام پاک بودن استان مازندران پیش‌بینی می‌شود که صادرات دوباره از سر گرفته شود.

یوسفی همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور همچنان استان آذربایجان شرقی را ازلحاظ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنترل دارد تا بتواند پاک بودن آن را به اثبات برساند.

وی در پایان افزود: سایر استان‌های کشور از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است.