استمرار ثبات قیمت مرغ در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.
او افزود: با توجه به شرایط جوی و احتمال بارش برف در برخی استان‌ها پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته قیمت مرغ ۱ الی ۲ درصد افزایش یابد.
حجت با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا کمبودی در توزیع وجود ندارد که بر التهاب بیش از پیش قیمت در بازار دامن زند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید فروش کمتر از این قیمت به زیان تولید کنندگان است.
او متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: بنابر نرخ مصوب ستاد تنطیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل ۱ هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید.
بیشتر بخوانید: نرخ مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفت
حجت با اشاره به دلایل نوسان قیمت جوجه یک روزه در بازار بیان کرد: طبق روال همه ساله از اواسط دی همزمان با ازدیاد تقاضا از سوی مرغداران برای جوجه ریزی شب عید قیمت جوجه یک روزه با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود که بدین ترتیب از مسئولان انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ داشته باشند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های آتی سال رقم بسیار قابل توجهی است
قاچاق مرغ به کشور‌های همسایه در حال انجام اس
او درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ بیان کرد: با توجه به افزایش تعرفه‌های صادراتی و صدور قوانین متعدد صادرات رسمی در خصوص مرغ نداریم و همچنان این محصول به طور قاچاق به کشور‌های همسایه انجام می‌شود که بر حسب میزان تولید قاچاق مرغ رقم چندانی نیست که بتواند مشکلاتی برای مرز نشینان ایجاد کند.
به گفته حجت با توجه به پتانسیل ظرفیت بالای تولید مطالبه ما آن است که میزان تعرفه تعدیل شود تا صادرات مرغ رونق بگیرد.
نیازی به واردات مرغ نداریم
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه واردات گوشت مرغ تیر خلاصی به صنعت طیور است، گفت: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است وارد کنندگان تنها به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند چرا که این امر به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود.
او ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش جوجه ریزی در ایام پایانی سال نه تنها کمبودی در عرضه نداریم بلکه باید مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.
حجت درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تومان و ذرت ۱ هزار و ۳۰۰ تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار ۶۰۰ تومان و ذرت ۱ هزار و ۶۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به نوسان چشمگیر قیمت سایر نهاده‌های مورد نیاز صنعت گفت: قیمت نهاده‌هایی همچون جوجه یک روزه، مکمل‌ها، دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها نسبت به ابتدای سال رشد چند برابری داشته است این در حالی است که نظارت جدی از سوی مسئولان بر بازار این نهاده‌ها صورت نمی‌گیرد و ادامه این روند می‌تواند به قیمت نابودی صنعت مرغداری تمام شود.
خرید تضمینی با شیوه فعلی بعضی از مرغداران دوا نمی‌کند
او درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان متولی امر از ماه‌ها قبل اقدام به خرید تضمینی مرغ کرده است، اما در شرایط فعلی به سبب آنکه قیمت بازار کمی بالاتر است مرغداران تمایلی به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام ندارند.
حجت ادامه داد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام به دنبال تعادل قیمت مرغ در بازار است حتما باید اقدام به خرید مرغ زنده از مرغداران کند تا یارانه دولت به دست تولید کننده برسد و خرید مرغ منجمد به سبب هزینه‌های بالا سودی به حال تولید کننده ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تولید ماهیانه مرغ را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: اگر قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ از تولید کنندگان خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که بدین ترتیب تاثیری در صنعت نخواهد داشت.
او در پایان درباره بازار مرغ شب عید گفت: با توجه به نوسان هزینه‌های تولید اعم از جوجه یک روزه و قیمت سوخت پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ در بازار شب عید ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برسد در غیر این صورت به سبب افزایش هزینه‌های تولید مرغداران متحمل زیان خواهند شد.