استقبال از گرانی مرغ

 

طی روزهای اخیر قیمت مرغ پس از یک دوره تقریباً طولانی کاهشی، افزایش‌یافته و در خرده‌فروشی‌های شهر تهران به بالاتر از هفت هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.قیمت منطقی مرغ بر اساس نظر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی حدود 7500 تومان اعلام‌شده است و مرغداران هم بر این اعتقادند که عرضه مرغ باقیمتی کمتر از 7500 تومان برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

در همین رابطه محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت هر کیلو مرغ در میدان عمده‌فروشی بهمن 6200 تا 6300 تومان و قیمت هر کیلوگرم آن در غرفه‌های میادین سطح شهر تهران 6550 تومان است.وی افزود: همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 4100 تا 4200 تومان است.رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه رشد قیمت مرغ در روزهای اخیر به معنای افزایش قیمت نیست، گفت: با رشد قیمت مرغ این محصول به قیمت واقعی و تمام‌شده نزدیک‌تر شده و مرغداران ضرر و زیان کمتری را متقبل می‌شوند.یوسفی تصریح کرد: پس از مطرح‌شدن مباحث مربوط به آنفلوانزا در مازندران در ماه‌های اخیر مرغداران این منطقه برای جلوگیری از ابتلای مرغ‌هایشان به ویروس آنفلوانزا به کشتار مرغ در وزن پایین و زودتر از معمول پرداختند و همین امر باعث کاهش عرضه مرغ درشت در بازار که متقاضی بیشتری دارد، شد.

وی افزود: این امر سبب شد در مقطع کوتاه حتی قیمت مرغ درشت نسبت به مرغ سایز کوچک هر کیلوگرم 500 تومان گران‌‌تر شود.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به دلیل دیگر افزایش قیمت مرغ اشاره کرد و گفت: معمولاً اواخر و اوایل هرماه نقدینگی مردم به دلیل دریافت حقوق بیشتر می‌شود و تقاضا هم افزایش می‌یابد و این امر تا حدودی روی افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار است.

یوسفی تصریح کرد: میزان تولید تغییری نکرده اما عوامل جانبی تا حدودی موجب افزایش قیمت مرغ شده که البته این افزایش تا دهم ماه جاری ادامه داشت اما در حال حاضر این روند متوقف‌شده و افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده است.

کاهش عرضه مرغ باعث افزایش قیمت شده است

مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی نیز با اشاره به اینکه هر کیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی‌های شهر تهران افزایش 100 تا 150 تومانی داشته است به فارس گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در واحدهای صنفی خرده‌فروشی 7250 تومان است.

رییس اتحادیه پرنده و ماهی بیان داشت: پرورش‌دهندگان مرغ به علت مباحث مربوط به آنفلوانزای پرندگان در دو ماه گذشته میزان جوجه ریزی را کاهش دادند و تأثیرات آن هم‌‌اکنون در بازار در حال ظاهر شدن است.

وی افزود: کاهش عرضه و افزایش قیمت موقت است و در روزهای آتی به حالت عادی بازمی‌گردد.

آمار چه می‌گوید

بر اساس گزارش بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر قیمت مرغ در بازار افزایش‌یافته و به حالت منطقی مدنظر وزارت جهاد کشاورزی نزدیک شده است که مرغداران برطرف شدن شایعات آنفلوانزای طیور و بهبود بازار داخلی و صادراتی را عامل افزایش قیمت مرغ می‌دانند. گوشت مرغ با بیش از پنج درصد افزایش قیمت تنها کالای گران شده در بین 11 گروه اصلی خوراکی‌ها در هفته منتهی به ششم شهریورماه بوده است و هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به‌صورت میانگین حدود 6900 تومان عرضه شد.البته این وضعیت ازنظر مرغداران افزایش قیمت به‌حساب نمی‌آید و به گفته این دسته از تولیدکنندگان پس از مدت‌ها ضرر و زیان تازه بازار محصولاتشان امیدوارکننده شده است.

همچنین عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی دراین‌باره به ایسنا گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته قیمت تمام‌شده منطقی با در نظر گرفتن حاشیه سود منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ با در نظر گرفتن نوسانات قیمت در زمینه‌های مختلفی مانند جوجه یک‌روزه، نهاده‌های تولید، سوخت، انرژی و… حدود 7000 تا 7500 تومان است.

به گفته وی، در شرایط کنونی و با هزینه‌های امروز که برای مرغداران در فرآیند تولید متصور است، قیمت کنونی بازار گوشت مرغ می‌تواند منطقی و دربرگیرنده حاشیه سود منطقی باشد اما با بهبود نسبی بازار این محصول طی هفته‌های اخیر نمی‌توان گفت که قیمت گوشت مرغ در بازار افزایش‌یافته است چراکه با احتساب این بهبود وضعیت می‌توان گفت که گوشت مرغ در حال حاضر به قیمت منطقی مورد تائید همه دستگاه‌های دولتی رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خرید مرغ زنده در مرغداری کیلویی 4400 تا 4500 تومان است که با شرایط کنونی بازار نهاده‌های تولید، جوجه یک‌روزه و دیگر عوامل تولید می‌توان گفت قیمت عادلانه و منصفانه‌ای است. اما برای نیمه دوم امسال که میزان استفاده از سوخت و هزینه‌های آن برای مرغداران افزایش می‌یابد به نظر می‌رسد قیمت خرید این محصول از تولیدکنندگان نیز باید قدری افزایش یابد.

بهبود صادرات

حجت گفت: چند روزی است که پس از اعلام دامپزشکی مبنی بر پاک شدن کشور از آنفلوانزای طیور، فروش گوشت مرغ در بازار داخلی بهبود پیداکرده و صادرات آن به عراق نیز آغازشده اما این کشور برای واردات گوشت مرغ هزینه‌های اضافی را تعریف کرده‌ است که مسئولان با توجه به ارتباطات سیاسی، اقتصادی و مذهبی مناسبی که با عراق دارند می‌توانند این مشکل را از سر راه صادرکنندگان بردارند.

وی تصریح کرد: بازار گوشت مرغ در شرایط کلی به‌گونه‌ای است که زیان آن فقط متوجه مرغداران است اما در سود آن‌همه از کشتارگاه تا واسطه و مغازه‌داران سطح شهر شریک هستند و در این شرایط هم چیزی نصیب مرغداران نمی‌شود اما اگر این وضعیت تا پایان امسال باقیمت‌های کنونی باثبات باشد، می‌تواند نفع مرغداران و رضایت مردم را نیز در پی داشته باشد.