اتخاذ تدابیر لازم برای تنظیم بازار گوشت

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار گوشت ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار تن گوشت وارداتی به بازار عرضه می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا کلامی با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار برای مدیریت بازار گوشت، افزود: حجم ذخایر گوشت شرکت پیشتیبانی امور دام بیش از ۴۰ هزار تن است و در این راستا عملیات عرضه با نظر سازمان دامپزشکی در حال انجام است .

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با اشاره به اینکه بازار گوشت به تعادل رسیده و اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد ادامه این روند زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز فراهم خواهد کرد، گفت: خوشبختانه افزایش قابل توجه تولید و عرضه دام داخلی سبب شده است، بازار گوشت با کاهش محسوس قیمت ها مواجه شود.

به گفته کلامی عرضه گوشت‌های وارداتی با هدف تامین نیاز مصرف‌کنندگان عمده این ماده غذایی نیز در دستور کار است و ستاد تنظیم بازار با هدف پیشگیری از بروز مشکل،حساسیت ویژه‌ای نسبت به زمان عرضه گوشت‌های وارداتی با توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضا دارد.

او اضافه کرد: این حساسیت با هدف ممانعت از عرضه گوشت غیر استاندارد صورت می‌گیرد از این رو سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام و سایر مراجع قانونی موضوع را به صورت دقیق رصد می کنند تا گوشت استاندارد به دست مصرف کننده برسد .

به گفته مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، با تدابیر اتخاذ شده ، بازار گوشت حتی در ماه‌های پایانی سال با هیچ مشکلی روبرو نیست و اقدامات لازم برای تامین بازار گوشت از همین حالا انجام گرفته است .

کلامی تاکید کرد: میزان تولید و حجم ذخایر گوشت ، هر دو نشان دهنده موقعیت با ثبات در بازار این کالای مهم سبد غذایی خانوار است.

او با اشاره به اینکه در هفته های اخیر قیمت دام زنده سبک از حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان به محدوده ۴۲ هزار تومان و قیمت دام سنگین زنده از حدود ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان رسیده است، گفت: این موضوع سبب کاشه قیمت گوشت بسته‌بندی در فروشگاه ها شد.

براساس این گزارش، قیمت ران گوساله بدون استخوان، پاک شده و بسته‌بندی در فروشگاه با احتساب تمام هزینه‌ها و سود فروشگاهی از ٩٥ هزار تومان به ٨٦ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت دست گوساله داخلی پاک شده بدون استخوان، با بسته‌بندی و احتساب تمام هزینه‌های تولید و عرضه و سود فروشگاهی از ٩٤ هزار تومان به ٨٤ هزارتومان رسیده است. نرخ ران گوساله نیز از ٨٩ به ٨٠ هزارتومان ونرخ دست گوساله نیمایی از ٨٨ به ٧٩ هزار تومان رسید.